Theater

Pourquoi Jessica a-t-elle quitté Brandon?
90 minuten

De scène speelt zich af in een Starbucks. Een gezellig café waar veel klanten genieten van een dampende kop koffie. Jessica en Brandon zitten achteraan aan een tafeltje, wanneer Jessica de gevreesde zin uitspreekt… ‘Brandon, ofwel praat je met mij, ofwel hoeft het voor mij niet meer.’
We verklappen het maar al meteen… Jessica zet een punt achter hun relatie! Sorry voor de spoiler, maar dat is nu eenmaal het principe van een drama. Je weet al vanaf het begin hoe het verhaal eindigt. Veel interessanter vinden wij de vraag waarom Jessica besluit om de relatie te beëindigen. En om dat te begrijpen moeten we weten wie Brandon echt is en hoe zijn leven eruit ziet. Want daar schuilt de oorzaak en misschien ook wel de oplossing van dit mysterie.

Rater, mieux rater encore
90 minuten

In een wereld waar de zoektocht naar succes in alle domeinen van het professionele en persoonlijke leven overheerst, waar slagen het enige doel is en dat tegen elke prijs… is falen dan de grote vijand? Paradoxaal genoeg is falen tegenwoordig hip en worden mislukkingen steeds vaker gebruikt als een springplank naar succes. Hebben we geen recht op een mislukking van tijd tot tijd? Waarom worden we zo zenuwachtig van het idee te falen? Is dat dan geen essentieel onderdeel van het leven? En is dat veel geroemde succes echt zo heilig, zo ideaal? Vier acteurs bekijken met een kritische blik hun eigen leven en dat van anderen en proberen aan de hand van enkele historische personages het concept van falen te ontcijferen en in ere te herstellen.

L'empreinte du vertige
60 minuten

Een schreeuw, een knal, een omweg op weg naar huis… De avond voor de verjaardag van haar dochter rijdt Elisa een panter aan. Die aanrijding ontketent een woordenvloed bij Elisa, die plots niet meer naar huis wil terugkeren. Samen met een muzikant herbeleeft ze haar jeugd en de oorzaak van die rare ziekte met de naam ‘vaginisme’, die ervoor zorgde dat Elisa haar plaats in de wereld kwijt lijkt te zijn en elk menselijk contact een uitdaging is. Alsof een deel van haar werd geamputeerd en er gewoon niet meer is.
Tijdens een surreële roadtrip gaat Elisa op zoek naar haar eigen waarheid en die van een maatschappij die niet weet hoe het moet omgaan met de vrouwelijke seksualiteit.

Mouvements d'identité
180 minuten

‘Mouvements d’identité’ is de som van drie delen die onafhankelijk van elkaar kunnen zijn, maar die ook zo zijn ontworpen dat ze met elkaar resoneren. Elk deel brengt het verhaal van een vrouw en haar relatie met de wereld (de Franse Myriam Saduis met een Tunesische vader, de Nigeriaanse Aminata Abdoulaye en de Burkinese Edoxi Gnoula). Zo legt deze voorstelling de, soms zelfs fysiek voelbare, spanningen bloot die heersen tussen Afrikaanse landen (Tunesië, Burkina Faso, Niger) en Europa (Frankrijk en België). Deze drie vrouwen hebben elk hun herkomst en hun afstamming in vraag gesteld voor een nieuw leven, een nieuwe stem en een nieuw bestaan. De rode draad tussen deze verhalen is een beweging, een onafgewerkte, tijdloze, open zoektocht.

L'heureux élu
Kleur  -  105 minuten

Uniek aan deze voorstelling zijn de scherpe, perfect uitgewerkte dialogen die toch heel natuurlijk aanvoelen en de herkenbaarheid van de personages. Éric Assous inspireerde zich op tijdloze thema’s uit het dagelijkse leven zoals de liefde en relaties, maar dan ondergedompeld in de tijdsgeest van vandaag. ‘L’heureux élu’ vertelt het verhaal van veertigers die het goed voor elkaar hebben, de hogere middenklasse met een vleugje bohémien.

Charline is gelukkig want ze gaat trouwen met de man van haar dromen. Maar voor ze hem voorstelt aan haar beste vrienden, waarschuwt ze hen dat hij een beetje anders is… Hij is mooi, rijk en verfijnd, maar houdt er een ‘speciale’ visie op na.

Odyssée
Kleur  -  100 minuten

Dit episch schouwspel bestudeert de plaats van de artiest in onze neoliberale maatschappij en stelt de connecties tussen mens en machine i vraag. Fictie wordt verweven met werkelijkheid, de confrontatie tussen film en theater vindt live plaats en tracht zin te geven aan de overdaad aan verhalen die ons dagelijks verblinden en overrompelen. De toeschouwer beleeft een visuele en verhalende opvoering waar één mens heroïsch probeert te overleven in een tragikomedie met surrealistische trekjes.

Il nous faut l’Amérique
80 minuten

Tijdens een toiletbezoek ontdekt Badibadi plots dat er benzine is in haar urine!

Jackpot! Het is een waar mirakel, een goudmijn voor haar man Topitopi en hun vriend Opolo.

Roem en rijkdom, de wereld ligt aan hun voeten en Amerika is van hen.

Ze gaan hun buikje rond kunnen consumeren alsof het een lieve lust is.

La seconde surprise de l'amour
90 minuten

Een rouwende markiezin en een ridder met een gebroken hart nemen elkaar in vertrouwen en praten over hun teloorgegane liefdes. Met veel tranen, gezucht en een vleugje humor luchten de ontroostbare weduwe en de bedrogen man hun verdriet over hun dode liefdesverhalen. Zoveel smart stemt hen ongetwijfeld mistroostig ...
Niet getreurd, Lisette met het mooie snoetje en Lubin, de uiterst charmante knecht zonder kwade opzet, proberen hun respectievelijke huilbaby’s van meesters dichter bij elkaar te brengen. Daarvoor moeten ze de jaloerse markies Diafoirus te slim afzijn en de plannen van pedante Hortensius dwarsbomen.


Le Grand Meaulnes
150 minuten

De zestienjarige François studeert voor leraar aan de Cours Supérieur. Een maand nadat de lessen zijn begonnen, duikt er in de klas een nieuw gezicht op: de iets oudere en mysterieuze Augustin Meaulnes. Een paar maanden later verdwijnt Augustin plots gedurende drie dagen en wanneer hij terug boven water komt, ziet hij er vreemd uit en weigert te vertellen waar hij naartoe is gegaan. Later tracht hij de weg terug te vinden die hij was ingeslagen tijdens zijn vlucht. François is erg geboeid door Augustin, die steeds lijkt te willen ontsnappen en een markiesvest draagt onder zijn schooluniform. Wat heeft hij te verbergen? Waar komt hij vandaan?

Playback d'histoires d'amour
90 minuten

Neem nu Franse liefdesliedjes die ons getekend hebben sinds de jaren ’60...

Lees dan “Fragmenten uit de taal van een verliefde” van Roland Barthes en zeg welke stukken u aanspreken, ontroeren... die u beleefd hebt en waarvan u kunt getuigen.

Neem tenslotte vier voortreffelijke acteurs... Meng alle ingrediënten...en speel het leven af, speel de liefde in playback... Nu wordt de playback werkelijkheid: een opwindend liefdesspel, zacht en wreed tegelijkertijd. De playback is een spektakel over onszelf, de wereld, vreugde en verdriet in een oneindige lus die steeds weer herbegint.

la-monnaie-ndiwndq2nja1ma.jpg

Victor Frankenstein

van Karine Birge
screen_shot_2018-06-11_at_16.45.11.png

Rater, mieux rater encore

van Hervé Piron
l_empreinte-du-vertige2-site_01.jpg

L'empreinte du vertige

van Angèle Baux Godard
la-monnaie-mju3oduzodexmq.jpg

Don Pasquale

van Laurent Pelly
logo_inverse

Download...