Theater

TOO MUCH!
35 minuten

‘Too Much’, oftewel de kunst van het overdrijven! Een voorstelling voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Ultraflashy en zonder complexen durven de Mutants wel eens te veel te doen. Denk maar aan een clown die heel veel durft en even vaak onderuit gaat. De acteurs Eno Krojanker, Mélodie Valemberg en Fanny Hanciaux hebben het over goede en slechte smaak en over getalenteerde overdrijvers. Durf jij wel eens te overdrijven?

QUI A PEUR
80 minuten

Met regisseuse Aurore Fattier, schrijver Tom Lanoye en acteurs Claire Bodson, Leila Chaarani, Koen De Sutter en Khadim Fall. Twee ‘oude’ acteurs willen aan het einde van hun carrière samenwerken met twee jongere acteurs die een subsidie krijgen voor hun ‘multiculturele afkomst’. Tijdens hun eerste ontmoeting komen meteen alle sluimerende conflicten naar boven …

Aurore Fattier regisseert de Franstalige versie van deze spannende komedie die op een ludieke manier de tijdgeest ontcijfert. Het oorspronkelijke stuk is van de hand van de grote Vlaamse auteur Tom Lanoye. WIE IS BANG is al een groot succes op de Vlaamse en Nederlandse podia, en verovert binnenkort ook Duitsland.

BELGIUM BEST COUNTRY
80 minuten

In 2017 zorgden vrijwilligers over het hele land samen voor zo’n 50.000 overnachtingen voor migranten. Naar schatting ontvingen meer dan 8.000 Belgische gastgezinnen ten minste eenmaal een migrant in hun huis. Meer nog dan onderdak en voedsel, boden de families de migranten bescherming tegen arbitraire arrestaties en herhaalde uitwijzigingen. 8.000 gezinnen die buiten de lijntjes van de wet durfden kleuren – een echte volksbeweging.

BIRTHDAY
90 minuten

Ed is 9 maanden zwanger en komt aan op de materniteit. Hij koos ervoor om hun kind te dragen. Zijn vrouw Lisa zag het niet meer zitten, na verschillende miskramen en een traumatiserende bevalling. Ze is een zakenvrouw, dappere kostwinner en onvermoeibare werker. In afwachting van de bevalling laat ze haar telefoon niet los.

MUTIK
45 minuten

Deze voorstelling onderzoekt onze verhouding tot verlegenheid op basis van autobiografische verhalen, interviews, muziek en beelden. Het is een thema dat veel mensen (en kinderen) raakt en vaak wordt onderschat. Gek genoeg wordt het bijna nooit besproken in het theater. Iemand die verlegen is, is net een ijsberg waarvan de verborgen wereld onder water moeilijk zichtbaar is. Daaronder schuilt echter een complexe, rijke en gevoelige realiteit. In dit stuk worden planten gebruikt om het thema aan te kaarten, in het bijzonder een plant uit Amazonië die Mimosa Pudicae heet. Deze gevoelige plant trekt zich terug als hij wordt aangeraakt, net als verlegen mensen liefst zouden verdwijnen als er te veel blikken op hen rusten.

EN FINIR AVEC EDDY BELLEGUEULE
75 minuten

Deze unieke creatie, gebaseerd op de roman ‘Weg met Eddy Bellegueule’ van Edouard Louis, vertelt het verhaal van een afgewezen tiener die pendelt tussen materiële, intellectuele en emotionele ellende. Een relaas over risico’s en sociale emancipatie. Eddy Bellegueule lijkt niet op de kinderen in zijn omgeving. Hij is ‘anders’ en wordt dagelijks in elkaar geslagen, bespuugd en vernederd. Eddy leeft in een wereld waar jongens school moeten haten en waar een echte man hard is. Een wereld waarin het werk in de fabriek lichamen kapot maakt, waar werkloosheid welig tiert, waar je stemt op extreemrechts, waar je drinkt om te vergeten en wordt vergeten door de overheid. Een wereld waarin ‘janetten’ niet welkom zijn. Eddy is zo’n ‘janet’.

LA FIN DES NUITS
90 minuten

De nacht is altijd het rijk der vrijheid en angst geweest, een plek waar grenzen vervagen, waar alles er plots anders uitziet en iets anders betekent, in volle roes of opperste angst. De nacht stelt ons leven en onze sterfelijkheid in vraag. In het Gilgamesj-epos wilde de Mesopotamische held zich al bevrijden van de greep van slaap en meer dan zes dagen wakker blijven om onsterfelijk te worden. Staan we eeuwen later op het punt om zijn gefaalde poging succesvol te volbrengen? En wat volgt hierna dan? Een onsterfelijke, oneindig vermoeide maatschappij?
Misschien kijkt de nacht vandaag wel met medelijden naar ons, wij die de slaap niet meer kunnen vatten? Misschien is het tijd om naar haar lokroep te luisteren?
LAURENT GAUDÉ

JACKIE CHAN ET MOI
75 minuten

‘Jackie Chan et moi’ is een ongezien autobiografisch theaterstuk van comedian Rosario Amedeo. Amadeo blikt terug op zijn carrière in de filmwereld en zijn betrokkenheid bij een blockbuster met Jackie Chan. Op scène herbeleeft de acteur de casting, zijn ‘sollicitatiegesprek’ met de celebrity, de scènes die hij moest opnemen met scripts die maar enkele uren daarvoor onder de voordeur werden geschoven, de zware opgave om Shakespeares taal te leren … Dat alles overgoten met een echt Henegouws sausje. Een herkenbaar verhaal over de illustere filmwereld, waar magie en koud zweet hand in hand gaan.

L'ETUDIANTE DE MONSIEUR HENRI
110 minuten

‘L’étudiante et Monsieur Henry’ zal voor de eerste keer in België vertoond worden en in de TRG.
Deze originele tekst maakt komaf met de stereotypen tussen verschillende generaties. Een oude chagrijnige brompot breekt met alle traditionele gezinswaarden. Een ander thema is de blik van jongeren op ouder worden. Verder kaart dit stuk een zekere hypocrisie aan die leeft in onze maatschappij tegenover ouderdom, hetgeen ondenkbaar zou zijn in andere culturen. In onze westerse maatschappij worden ‘oudjes’ weggestopt in een bejaardenhuis. Dat sust het geweten en zorgt ervoor dat we niet moeten denken aan onze eigen oude dag. Bij andere maatschappijen of culturen worden ouderen eerder beschuwd als wijs... en dus hoog in eerbied. Dit is een ongezien standpunt in de komedie.

ADORABLE JULIA
110 minuten

In dit toneelstuk wordt het vreemde leven van komedianten een karikatuur. Wat is echt en wat is voor de show? De grens is maar vaag, met veel komische effecten en oneliners tot gevolg., misverstanden en slaande deuren. Woorden kunnen nep zijn. Tussen toneel en het leven moet men kiezen! Echt? Adorable Julia zegt wat anders. Theater maakt het leven wat zotter en smukt de levensstijlen op.

Dit toneelstuk is origineel omwille van de periode waarin het zich afspeelt: de jaren ’50. Dit houdt ook in dat de tekst, het decor, de kostuums en accessoires uit die periode zijn. Verder schuilt de originaliteit in het feit dat de toeschouwers achter de schermen kunnen kijken.

titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
sacrifice1.jpg

LA FILLE DU SACRIFICE

van Réhab Mehal
les_intranquilles.png

LES INTRANQUILLES

van Joachim Lafosse
harvest.png

HARVEST

van Ely Dagher
logo_inverse

Download...