Theater

Les Affreux
50 minuten

Zij is een oude dame. Hij is haar overbuur en twee keer zo jong. Alle twee wonen ze in een rustige wijk, waar alle huisjes op elkaar lijken en het goed leven is. Het zijn bovendien erg mooie huisjes. Hier fluiten ook de vogels, pikken de kippen het graan, en is de lucht vervuld van het heerlijk aroma van de bloemen... Kortom, ze hebben alles om gelukkig te zijn. Het enige probleem is wel dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Hoe komt dit, vraagt u zich wellicht af? Tja, zij weet het niet en hij ook niet! Ze haten elkaar gewoon en daarmee basta! In al die jaren kon er geen enkel knikje of Hallo! van af. Het enige wat ze wel doen is plannen bekokstoven om het leven van de ander zuur te maken. Hoe ver willen ze gaan? Best ver.

PORCHERIE
90 minuten

Ida houdt van Julian. Julian houdt niet zo van Ida.
Julian trekt absoluut niet mee de straat op voor de vrede, zoals Ida wel vol overtuiging doet.
Julian zal de fabrieken van zijn vader niet overnemen.
Want Julian heeft een geheim.
Hij houdt namelijk van…

LA PUTAIN RESPECTUEUSE / LA PUTAIN IRRESPECTUEUSE
120 minuten

Bij de première van ‘De eerbiedige lichtekooi’ in 1946 choqueerde het stuk de volledige Franse pers die het stuk verweet anti-Amerikaans te zijn. Het publiek wilde het racisme dat heerste in het land van de bevrijders liever niet zien. Op het moment van de première zong Billie Holiday al over Strange Fruit, maar had Rosa Parks haar plaats op de bus nog niet verdedigd en had Martin Luther King zijn Nobelprijs nog niet ontvangen. Niemand had van Malcolm X gehoord, Angela Davis was nog een jong meisje en de beruchte Ku Klux Klan was nog steeds actief. Het toneelstuk van Sartre is geïnspireerd op de Scottsboro Boys: negen zwarte mannen tussen 12 en 20 jaar oud, beschuldigd van verkrachting van twee blanke vrouwen op basis van valse getuigenissen.

LE PROCES
135 minuten

Op de ochtend van zijn dertigste verjaardag werd Joseph K. gearresteerd door twee mannen en aan een streng verhoor onderworpen.  Hij weet niet wie hem heeft gearresteerd of waarom.  Hij blijft op vrije voeten, blijft werken en leidt zijn leven als voorheen, maar bevindt zich nu in een doodlopend labyrint, gedesoriënteerd en bang. ‘Het proces’ roept een duistere wereld op waarin de ene verbijsterende situatie de andere volgt, soms komisch, soms absurd en vaak ronduit beangstigend.  In de voetsporen van Joseph K. ontdek je al gauw dat zijn lot resoneert bij elk individu.

Les Falaises
80 minuten

Het verhaal ontvouwt zich over vijfendertig jaar, van de jaren tachtig tot nu. We ontmoeten Bozec, Bruno, Claude, Denis en hun chef in een verouderd politiekantoor in een klein kustdorpje. Op een dag verdwijnt de commissaris. Wat is er met hem gebeurd? En waarom blijven de anderen allemaal daar? 

BACKSTAGE
70 minuten

In het Nationale Theater van een fictieve stad speelt een gerenommeerd, stevig gesubsidieerd gezelschap William Shakespeares Hamlet voor de honderdste keer. Tijdens deze voorstelling nemen zes Franstalige en Nederlandstalige figuranten om te beurt de stille rollen op zich. ‘Backstage’ speelt zich af in de kleedkamer van de figuranten. Op een koude vrijdagavond in december nemen de verveling en ergernis de overhand, halen de figuranten de drank boven en saboteren ze elkaars scènes. Dit stuk gaat over overdreven frustraties die leiden tot intriges en ruzies.

Sur la route de Madison
90 minuten

‘Sur la route de Madison’ wordt voor het eerst in België op scène gebracht. De productie wordt volledig geproduceerd en geregisseerd door het TRG. De theaterbewerking van de roman geschreven door Robert James Waller werd nog nooit eerder getoond in België. Dit verhaal vertalen naar het podium, is niet alleen uniek maar ook complex. Er zal heel creatief moeten omgesprongen worden met de scenografie om de bruggen, openluchtscènes, wegen, paden, de boerderij,… tot leven te wekken in een theateromgeving. Dit liefdesverhaal vindt in de jaren ’60 plaats. Zo creëren we ook de mogelijkheid om na te denken over de evolutie tussen mannen en vrouwen de laatste 50 jaar. Er zijn maar drie rollen voorzien, en de hoofdrol wordt gespeeld door de passie, het essentiële.

ETHER/AFTER
105 minuten

Ether/After vervolgt het pad van ‘L’Eveil du printemps’, maar ditmaal bevinden we ons in Brussel met de Brusselse en Europese jeugd in de hoofdrol.

Toen ‘l’Eveil du Printemps’ in mei 2018 in het Théâtre National werd getoond zaten er veel jongeren in het publiek die zich sterk aangesproken voelden.

Zo ontstond het idee om voort te bouwen op dit werk voor én met jongeren uit verschillende sociale milieus en theater te maken met hen in de rol van dramaturg.

In Ether/After onderzoeken we hoe de Brusselse jeugd denkt over de verhouding tussen man en vrouw, over verlangen, de dood, seksualiteit, gezag en Kunst.

Het tweede deel van Ether/After is fantasierijker en brengt de vragen en antwoorden van de acteurs van ‘L’Eveil’ terug weer naar voren.

BOCCAPERTA
120 minuten

‘Boccaperta’ is een theaterproject, een soort technologische dagdroom die de kijker meeneemt in het hoofd van Chiara, een vrucht van kunstmatige intelligentie. De hele voorstelling lang volgt de toeschouwer de droomkronkels van Chiara, maar beseft dat pas aan het einde. Het is een soort reis, een afdaling in het digitale onbewuste van een krachtige kunstmatige intelligentie die genade zal vinden in de open mond van een onnozele: de heilige Jozef van Copertino, «  de vliegende heilige ». 

La conjuration d'Apollon
70 minuten

Na de jongerenvoorstellingen ‘Le trait d’union’ en ‘Jean Jean’, creëerden we ditmaal ‘La conjuration d'Apollon’. Dit nieuwe stuk vertelt het verhaal van drie jonge meisjes die vechten tegen het ideaalbeeld van de vrouw. De voorstelling en de scenografie werden zo bedacht dat ze zowel op maat van een schoolse setting zijn als van een theaterpodium. Omdat de interesse van de jongeren voor de muziek van ‘Jean Jean’ erg groot was, kozen we ditmaal voor een format waarbij de muziek live kan gespeeld worden, indien de locatie dit toelaat. Het thema erotiek behandelen we op een indirecte, subtiele manier. Hoe beschrijf je gevoelens met woorden? Hoe onderzoek je het zintuiglijke? Hoe praat je over lusten en gevoelens zonder belerend te zijn?   

ether_after.png

ETHER/AFTER

van Roussel Armel
ballon_bandit.png

BALLON BANDIT

van Poiteaux Didier
forets_paisibles.png

FORETS PAISIBLES

van Wijckaert Martine
logo_inverse

Download...