Theater

UNE FICTION LUCIDE, OPTIMISTE, NON-EXCLUANTE ET TRAGI-COMIQUE
90 minuten

Het is niet langer de vraag of het zal gebeuren, maar wel wat die economische, energetische, klimatologische en culturele implosies zullen betekenen voor de macht. Worden de kaarten herverdeeld?
We moeten de focus weghalen van groei en ontwikkeling. Maar kunnen we dat?
We moeten een eind maken aan de individuele en collectieve ontkenning. Kunnen we dat?
We moeten de onderlinge afhankelijkheid accepteren. Kunnen we dat?
We moeten andere levensvormen en intelligentie erkennen. Kunnen we dat?
Wat kunnen we doen?
Of eerder … hoe kunnen we ons actievermogen ten volle gebruiken

LARGUEZ LES AMARRES
1 minuten

Dit wordt Pietro Pizzuti’s eerste productie in het TRG. Dit stuk – met tekst van Marie-Paule Kumps – werd nooit eerder opgevoerd.
Dit stuk is geïnspireerd op waargebeurde feiten ... Een ogenschijnlijk gewone familie vol verrassingen ... De maskers worden afgezet en heel wat conventies worden doorprikt.
De voorstelling toont de mens in zijn meest pakkende vorm, in al zijn normaliteit, met al zijn angsten, mislukkingen, twijfels, fouten, leugentjes om bestwil, ... De mens waarin we onszelf herkennen.
Een onderzoek naar hoe een familie werkt, met al zijn geheimen en onthullingen.

LABORATOIRE POISSON 1,2,3
1 minuten

LABORATOIRE POISON 1 2 3 is een formeel, documentair onderzoek, dat tegelijkertijd antropologisch, esthetisch en historisch is. Deze studie wordt uiterst professioneel aangepakt door een team dat op zoek is naar kennis. Daarbij kunnen ze rekenen op de steun van enthousiaste historici en gedurfde partners.

Hoe kunnen voormalige Europese antifascisten en vrijheidsstrijders de martelingen in Algerije of de moord op Patrice E. Lumumba goedkeuren? En wij, ‘linkse Europeanen’ die deze praktijken vandaag in vraag stellen, hoe worden wij daar gezien? Wat als onze gewoonte om heldhaftige verhalen te ontleden, ons zelf glad, hypocriet en verdacht maakt?

ACCORDS PARFAITS
90 minuten

Dit wordt de eerste productie van Isabelle Paternotte in het TRG. Deze originele tekst werd nooit eerder in België gebracht. De komedie kaart op ongeziene lichte wijze het zware thema van kanker aan.
Het realisme van het stuk, de huishoudelijke conflicten en de sleutelverhalen zetten de toon voor Accords parfaits. Het is een resoluut moderne komedie waarin de schijn van materiële troost de menselijke relaties vertroebelt. Maar wanneer de maskers vallen, wanneer de wonden en de eenzaamheid zich openbaren, verschijnt een ander stuk, zachter en intiemer, over de angst voor liefde, over de complexiteit van de man-vrouwverhouding, en vooral over hoop.

IPHIGENIE A SPLOTT
90 minuten

Dit is de Franse opvoering van het oorspronkelijke Engelse stuk van Gary Owen.

Effie woont in Splott, een wijk in Cardiff, de hoofdstad van Wales, getekend door fabriekssluitingen, werkloosheid en onzekerheid.

Effie is het soort meisje dat je liever niet in de ogen kijkt als je ze kruist op straat. Uit angst dat ze plots zou ontploffen. Effie wordt vaak onderschat, mensen denken haar te kennen, maar eigenlijk weet je nog niet de helft over haar…

Elke maandag zuipt ze zich professioneel te pletter, is ze stoned als een garnaal en komt ze drie dagen later weer boven met een kater om u tegen te zeggen, om dan weer opnieuw te beginnen. Een bandeloosheid die niet zou misstaan bij een personage uit een Griekse tragedie.

LES CAPRICES DE MARIANNE
90 minuten

Dit stuk belichaamt de tijdloze schreeuw, de eeuwige laatste uitspatting van een jeugd die zich verzet tegen de pijn van het leven. Het stuk werd geschreven in 1833 in Parijs, met Napels als denkbeeldig decor. Het stuk wordt voor het eerst gebracht in 1930 in het zeer echte Ajaccio.  Het begin van de 20e eeuw was voor Corsica een periode van grote sociale onrust. Het interbellum kende een massale uittocht van lokale maffiosi die zich wilden bewijzen in een grote stad zoals Marseille of Parijs. Wij zijn geïntrigeerd door diegenen die niet vertrokken en in deze archaïsche eilandsamenleving achterbleven.

UNE MAISON DE POUPEE
120 minuten

Regisseur, Ladislas Chollat, besloot het originele Noorse verhaal van eind 19e eeuw te situeren in Amerika in de jaren ‘50. Het beeld dat de reclame uit de jaren ’50 schetst van de vrouw en de esthetiek die verbonden is met het ideale gezin in een consumptiemaatschappij sluit mooi aan bij Ibsens tekst en zorgt dat het verhaal herkenbaar blijft vandaag. Het zou te gemakkelijk zijn om te zeggen dat Nora een typische heldin is van haar tijd en dat feministen sindsdien Ibsens universum overbodig hebben gemaakt.

CYMBELINE
120 minuten

Cymbeline intrigeert met het contrast tussen schijn en zijn, een literaire evenwichtsoefening tussen een sprookje en een komedie.

Onmogelijke liefde, verlangen, broederschap, manipulatie, ambitie, macht, verraad, hoogmoed, magie, natuur, wreedheid en dwaasheid voeden deze formidabele theatrale machine.
Imogen, dochter van koning Cymbeline, leidt een turbulent leven. Nadat de koning haar tegen haar wil uithuwelijkt, wordt ze ook nog eens onterecht beschuldigd van ontrouw en met de dood bedreigd. Imogen vlucht, verkleed als man, naar Rome waar haar echtgenoot, Posthumus in ballingschap leeft. Ondertussen staat ook de oorlog op het punt om uit te breken.

UNE CEREMONIE
120 minuten

Le Raoul Collectif staat voor een eindeloze, onuitputtelijke reis, waarbij elke voorstelling een soort screenshot is van een vruchtbare verbeelding, een onverzadigbare strijd voor een collectieve artistieke en politieke gevoeligheid. De tijd is een bondgenoot, onveranderlijk en nauw verbonden met die reis. Traagheid is een vereiste, een utopie, een wapenschild.

DIEU LE PERE
90 minuten

In ‘Dieu le Père’ begint Roda aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven. In dit nieuwe stuk lukt het Roda eindelijk om zijn afwezige vader op te sporen, de vader waar hij zo lang over gefantaseerd heeft. ‘Ik heb geprobeerd om in contact te blijven via telefoon. Op onze betere dagen raakten we toch aan 30 seconden. Ons record is 1 minuut 10. Voornamelijk omdat hij verbindingsproblemen had. Die eerste 25 seconden van ‘Hallo? Hoor je me?’ gingen snel voorbij’.

Hij spreekt eerlijk en zonder terughoudendheid over zijn moeder. Haar duik in het geloof en het schoonheidssalon dat ze tegelijkertijd uitbouwt – Instituut Makki, een zonne- en pedicurecenter, dat een waar goudmijntje blijkt te zijn.

schermafbeelding_2019-03-25_om_11.05.06.png

JAILBIRDS

van THOMAS VILLEPOUX
ether_after.png

ETHER/AFTER

van Armel Roussel
lerrence_de_lhippocampe.png

L'errance de l'hippocampe

van Jean-Michel d'Hoop
comment_je_suis_devenu_un_super_hero.jpg

COMMENT JE SUIS DEVENU SUPER-HEROS

van Douglas Attal
logo_inverse

Download...