Theater

ORGASME(S)
75 minuten

‘Orgasme(s)’ wordt geschreven en gespeeld door drie actrices van het Canine Collectif (Léone François, Caroline Taillet en Violette de Leu). De theatervoorstelling gaat op onderzoek naar het vrouwelijk verlangen en wil heel wat taboes doorbreken. De drie personages gaan samen op zoek naar het plezier van Lisa, één van hen. Sommige scènes worden gespeeld door de drie actrices, en in andere scènes gebruiken ze poppen. Licht en geluid begeleidt de performers op het podium in een creatie die bedoeld is om de toeschouwer mee te slepen en te laten meevoelen. De scenografie en de kostuums zullen de poëtische en dromerige dimensie van het onderwerp benadrukken om een visueel aspect te creëren zonder vulgair of ‘rauw’ te worden.

NOUS
80 minuten

Dit project wil een theatervoorstelling maken over de digitale revolutie. Alles begon met de observatie van de werking van de aandelenmarkt en algoritmic trading, gecombineerd met de enorme opkomst van geconnecteerde objecten en de impact ervan op ons dagelijkse leven. Na een onderzoek naar de voor- en nadelen van de algoritmisering van onze samenleving en onze intimiteit, zijn we begonnen met het schrijven van een fictief verhaal geïnspireerd op een futuristische samenleving waarin deze verbonden objecten volledig matuur zijn en ons leven bepalen. In dit fictieve verhaal duikt Ada samen met haar zoon in een herinnering met de hulp van haar virtuele assistent, Orpheus.

KNOKKE LE ZOUTE (ECUME)
60 minuten

Écume is een jonge vrouw met een sterk karakter en de mentaliteit van een bokser. Ze huilt nooit, lijkt het. Ze zegt dat tranen haar zicht zouden vertroebelen.
Écume is een nabestaande van een geslacht van Brusselse vrouwen die er bewust voor hebben gekozen om zonder man te leven. Zij heeft daarentegen nog niet beslist. We ontmoeten haar als er een embryo in haar buik groeit. Op dat moment krijgt ze ook een erfenis van een onbekende vader: 452.000 euro voor 452.000 nooit ontvangen knuffels. Twee plotselinge gebeurtenissen die haar dwingen om na te denken over haar leven.

ABRI OU LES CASANIERS DE L'APOCALYPSE
105 minuten

Sinds enkele jaren ontwikkelt Silvio Palomo met le Comité des fêtes een toneeltaal, opgebouwd uit alledaagse dialogen, herhalingen en taaltikjes. Vanuit improvisatie ontleden ze doodgewoon gedrag als inspiratie voor theatraal materiaal. Ze zetten het ongewone in gewone situaties.
Na La Colonie (2016) een 4-delige theaterreeks, en Origine (2018), zet Silvio Palomo zijn onderzoek naar de grenzen van taal en menselijke relaties verder met Abri ou les casaniers de l’apocalypse. Hoe fijn is het toch om thuis te zijn!
Weg van ongewenste blikken, roddels, tumult en catastrofes.
Verdergaan met je eigen bezigheden, zonder enig risico, alsof het niets is.

CŒUR KARAOKE
60 minuten

Zijn het niet juist de herinneringen aan gedeelde momenten, die ons zouden moeten verenigen, die ons verhinderen van samen te zijn? Waarom komen, in de aanwezigheid van degene die wij intens hebben liefgehad, herinneringen boven en verdringen zij het heden? In hoeverre stuurt verbeelding een relatie? Hoe beïnvloedt een eenvoudig gebaar of een woord van de ander razendsnel wat we gaan zeggen of gaan doen? Kunnen we ‘samen zijn’ als we ons niet dezelfde dingen herinneren? Cœur Karaoké gaat op zoek naar de plaats en de rol van echt beleefde of ingebeelde scenario's in intieme relaties. Op scène onderzoeken een actrice, een acteur en een elektronische muzikant wat we nog delen, wat ons rest van de ander, wat blijft bestaan als alles voorbij is.

UN ENNEMI DU PEUPLE
120 minuten

Thomas Stockmann is arts in het kuuroord van zijn broer Peter in een klein dorpje. Hij ontdekt dat het water in de baden vervuild is door het afval van de plaatselijke industrie. Thomas werpt zich op als klokkenluider en wordt aanvankelijk gesteund door progressieven en kleine grondbezitters ... Maar de interesse daalt al snel wanneer individuele belangen in gevaar komen. Het vooruitzicht van dure werkzaamheden, een lange sluiting en rampzalige publiciteit voor de stad, doet deze ‘compacte meerderheid’ van mening veranderen. Ze sluiten zich aan bij de regering om de tegenstrijdigheid van Thomas’ bewering aan de kaak te stellen. Plots staat Thomas alleen tegenover iedereen, veracht door de mensen die hij tot zijn vrienden rekende.

LA DAME DE LA MER
90 minuten

Eerste deel van het drieluik: De vrouw van de zee.

CARTE BLANCHE
50 minuten

Hoewel hij nog geen definitieve identiteit heeft, raakt een embryo verzeild in een grote kast. Hij valt van de ene verbazing in de andere en ontdekt, samen met de toeschouwer, wat de kast verbergt en bevat. Spelend met de verschillende kleren en voorwerpen, onderzoekt hij zijn eigen beeltenis en amuseert hij zich met verschillende looks ... Maar terwijl hij experimenteert met stereotypen en onbewust codes combineert, lijkt de kast te willen dat hij een beslissing neemt en een keuze maakt ... Maar moeten we echt kiezen? Of kunnen we de kaarten opnieuw schudden? 

RESTE(S)!
120 minuten

Een groep overlevenden trekt na een onverklaarbare ramp op een lange tocht tot aan een gigantische, onoverkomelijke muur. Totaal ontredderd lopen ze langs de schijnbaar eindeloze muur, steeds meer fantaserend over wat er aan de andere kant ligt ... Aan de voet van de muur komen ze bijeen. Daar proberen ze hun eigen mythe opnieuw uit te vinden en maken ze een inventaris van wat hun rest … Want wat blijft er over, als er niets meer over is? Welke sporen van onze herinneringen, onze taal en onze geschiedenis blijven bestaan? Van onze cultuur en beschaving? Van onze waarden en moraal? En wat met de nood aan schoonheid, vreugde, kunst en poëzie?

FLESH
90 minuten

Van de incisies van een scalpel tot misvormde lichamen en volledige metamorfoses – Flesh praat over gekneusde, rauwe, maar ook tedere lijven en de eeuwige huidhonger. De mens, verankerd in zijn lichaam, in voor- en tegenspoed, is onlosmakelijk verbonden met zijn lijf, de incarnatie van zijn wezen in de wereld. Tegenwoordig lijkt deze verankering echter te verdwijnen. Van een verjaardagsfeest tot een ziekenhuiskamer, van een begrafenis tot een sollicitatiegesprek – Flesh is een visuele en non-verbale voorstelling, een hedendaagse fabel die de toeschouwer uitnodigt voor een duik tot diep onder onze huid. Met gevoel voor humor en rariteit brengt het gezelschap Still life ons op een verkwikkende manier in beweging: er zit maar één stap tussen ons gekneusde lijf en ons levende lijf.

Supported by Taxshelter.be

txt.jpg

TXT - LES CONFESSIONS D'UN ASTROPHYSICIEN

van Paul-Jean Vranken
reine_image.jpg

REINES

van Yasmine Benkiran
the_chapel.jpg

THE CHAPEL

van Dominique Deruddere
decrocher_la_lune_2022.jpg

DECROCHER LA LUNE 8 (2022)

van Fabrice Murgia
logo_inverse

Download...