Theater

DANS LA NUIT
100 minuten

Het geheugen is een bouwer van het eeuwige – jeugdigheid is een explosie, een verticaal verzet tegen stof. Deze twee a priori tegengestelde stromingen, het geheugen en de jeugdigheid, zijn de twee bouwstenen van deze voorstelling. Ik wil ‘Drums in the night’ herwerken om onze kwetsbaarheid in vraag te stellen – om aan te tonen waarom dit vandaag synoniem staat met kracht en vurigheid. ‘Drums in the night’ of ‘Tambours dans la nuit’ wordt ‘Dans la nuit’, een esthetische, grafische en lichamelijke metamorfose waarbij ons vermogen om onszelf te verdedigen zichtbaar wordt in de duisternis. In deze herwerking en door de nadruk te leggen op de individuele en gezamenlijke verdedigingsmechanismen, willen we de toeschouwer weer centraal stellen in het theater en hem actief betrekken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, A UNE LETTRE PRÈS
40 minuten

Norman komt niet uit Normandië, maar is wel een heel normaal jongetje dat graag kleedjes draagt. Op weg naar school draait hij in het rond, hoe meer het kleedje vliegt, hoe leuker. Hoe meer het de lucht in gaat, hoe fijner. Iedereen weet dat je dan bijna vliegt. Vandaag besluit zijn papa om Norman te vergezellen naar school … ook in een kleedje. Hij kan niet meer tegen de gemene blikken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, À UNE LETTRE PRÈS is een kortverhaal geïnspireerd op waargebeurde feiten. Op een dag beslist een vader om zijn zoon in een jurk naar school te brengen uit solidariteit. Via deze anekdote gaat het stuk ook in op dé norm, het aanvaarden van verschillen en de culturele codes die verbonden zijn aan jongens en meisjes.

INTERIEUR
75 minuten

Een oude man en een vreemdeling staan aan de rand van een tuin. Door de ramen van het huis zien ze een vader, een moeder, twee dochters en een slapend kind. De twee mannen hebben tragisch nieuws te vertellen: het lichaam van een van de meisjes van deze familie werd ontdekt in de rivier. Hoe vertel je zoiets? Hoe introduceer je de dood in het vreedzame leven van dit gezin? Terwijl de dodenstoet steeds dichter komt, dwingt de oude man zichzelf om aan te kloppen en de familie te vertellen over het overlijden van een van hen.

MADEMOISELLE AGNES
90 minuten

‘Ik ben artiesten spuugzat. Die parasieten die leven op beurzen, die hun nietszeggende onderlinge avontuurtjes opblazen tot grote drama’s.’
Agnès windt er geen doekjes om. Ze heeft het hart op de tong én op het web. Op haar invloedrijke culturele blog vertelt ze zonder aarzelen ‘de waarheid’ over anderen, inclusief haar zoon de muzikant.
Niemand blijft gespaard, zelfs de weinige vrienden die ze nog heeft moeten eraan geloven. Agnès onthult maar al te graag hun leugens en hypocrisie.
Maar Agnès heeft een zwakke plek: de liefde. Haar hart ligt bij een kunstenaar die veel te jong is, die op haar kap leeft, die iets te graag wauwelt over conceptuele kunst en die ze veel te veel vergeeft.

CORIOLAN
120 minuten

Coriolan stelt de nood van samenleven in vraag en de onmogelijkheid om dat doel volledig te bereiken.
Het is een politiek stuk, maar ook – en vooral – een stuk over intimiteit en de moeilijke connectie tussen mensen, een stuk over het ‘Ik’ dat ons belet te leven en ons spontaan afsnijdt van de ander. Het is een meerstemmig werk dat verslag uitbrengt over een woelige geschiedenis en ons meeneemt in een ‘eindeloos gesprek’ over de vertegenwoordiging van de verhoudingen van macht en trots binnen de mensheid.

PARTIE DE CAMPAGNE
60 minuten

Gargamelle en Grandgousier zijn reuzen – zij is koningin, hij is koning. Op een mooie zonnige dag maken ze een wandeling, ontvangen ze een speciale gast en picknicken en rusten ze in de schaduw voordat ze naar de carnavalsoptocht gaan. Zij zijn ongelooflijk gulzig en hebben luieren tot een kunst verheven. Hun onderdanen zijn zo klein dat je ze nauwelijks ziet, en toch zijn ze met velen. Ze zweten en klagen over hun heersers. Het gemopper groeit, maar carnaval kan de woede en zorgen even doen vergeten. Maar er is een zondvloed op komst, de aarde beeft en het water stijgt overal om hen heen ... Dit toneelstuk is een reflectie over macht, waarbij het alledaagse en het poëtische door elkaar lopen. Het verhaal is ergens vaag gesitueerd tussen de Renaissance en vandaag.

LE PARADOXE DE BILLY
90 minuten

‘Le paradoxe de Billy’ is een mysterieuze theaterthriller over een inspecteur die het bizarre overlijden van een koppel onderzoekt.

MOHAXIME
1 minuten

Het ene hoofdpersonage van dit verhaal is Mohamed, een jonge Brusselaar die het moeilijk heeft met zijn Noord-Afrikaanse roots. Hij moet niet alleen foutloos door het leven gaan, ‘witter dan wit’ zoals zijn vader het noemt. Tegelijkertijd moet hij dagelijks heel veel slikken, alleen maar omdat hij er anders uitziet dan andere jongeren.

Aan de andere kant van het verhaal staat Maxime, een jonge autochtone Belg die met zijn stralende glimlach door het leven gaat als de
perfecte schoonzoon. Maar van binnen is Maxime lang niet zo mooi. Verteerd door het overlijden van zijn moeder haat hij iedereen. Hij zet zijn uiterlijk in als wapen om wraak te nemen. En daarvoor is hij tot heel veel bereid. Zelfs het hart breken van het meisje waar hij van houdt.

BEAUX JEUNES MONSTRES
75 minuten

‘Beaux Jeunes Monstres’ is de nieuwste live geluidservaring van Le Collectif Wow!
Het stuk vertelt het verhaal van William, een jongen met hersenverlamming, een verhaal van geboorte tot zelfstandigheid, van overleven tot opstand. William kan eigenlijk niet praten, maar met veel humor en zelfrelativering neemt hij nu de micro en wordt hij de woordvoerder van de onzichtbaren. Dit epische, bevrijdende verhaal daagt de gangbare clichés uit en blaast een nieuwe wind van vreugdevolle opstand. De luisteraar wordt uitgenodigd om de Ander opnieuw te ontdekken en zich een nieuw plaatsje in de wereld toe te eigenen.

NOUS SOMMES LE PAYSAGE
90 minuten

Wie is de andere ? Wie zijn de mensen die ik elke dag kruis? In mijn straat, in mijn buurt? Welke verhalen heb ik over hen in mijn hoofd? Hoe denken zij over mij? Komen fictie en realiteit elkaar tegen? Wat als we de tijd nemen om elkaar te leren kennen … echt te leren kennen? ‘Nous sommes le paysage’ is een participatieve voorstelling die de locals (bewoners, buren, handelaars, …) van de Quartier du Rideau (Flagey, Fernand Cocq, Matonge, Europese Wijk) wil betrekken in het creatieproces van dit professionele theaterstuk. Twee artiesten in residentie, Bwanga Pilipili en Ilyas Mettioui, leiden alles in goede banen.

Supported by Taxshelter.be

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

van Caroline Strubbe
mastemah.jpg

MASTEMAH

van Didier Daarwin
titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
logo_inverse

Download...