Theater

JUSTE ENCORE ASSEZ DE LUMIERE
75 minuten

Sinds 1975 daalt het gemiddelde IQ van de bevolking met 2 punten per decennium. Het collectief Rien de Spécial maakt zich hier oprecht zorgen over. Met behulp van hun wetenschap van de discrepantie en tweedegraadswetenschap gaat het collectief de confrontatie aan in een hilarische dystopie, een gelaagde show die speelt met de perceptie van de toeschouwer.

GEORGE DANDIN
105 minuten

‘George Dandin’ is een grimmige sociale satire, ongetwijfeld het meest sombere werk van Molière. Het verhaal gaat over een rijke gewone burger die trouwt met een meisje van adel in de hoop op te klimmen in de maatschappij. Het stuk belicht de verborgen mechanismen van sociale dominantie en legt de vinger op de tragisch absurde menselijke reflex om sociale regels te verzinnen die bepalen of iemand van goede afkomst is of niet. Het verhaal wordt gebracht in de vorm van een Pastorale – muzikale intermezzo's met liederen en dansen – die in al zijn lichtheid de wreedheid van de tegenslagen van onze ‘held’ nog versterkt.

We wilden van deze ‘George Dandin’ een hedendaagse en razend grappige voorstelling maken, zonder de sombere, wilde kant volledig weg te stoppen …

MARCEL
75 minuten

2021. Jessica Gazon en Thibaut Nève krijgen carte blanche bij Théâtre de la Vie. 
Een onbeschreven blad.
Kruispunt.
Kortsluiting.
En dan krijgt Thibaut plots een ingeving. Tijdens een nacht vol angst heeft hij over Marcel Proust gedroomd. Zijn kracht. Zijn durf. Marcel spreekt hem aan. Marcel is een genie. Achter zijn kronkelige woorden, is de auteur zijn tijd ver vooruit. In 1913 herschreef hij de gangbare man-vrouwverhouding in zijn meesterwerk ‘À la recherche du temps perdu’. Terwijl hij zijn eigen viriliteit in twijfel trok, moest Thibaut meer dan eens opnieuw beginnen, volharden, herontdekken – een labyrint van een boek dat je nooit echt uitgelezen hebt.
Hij is trots op deze kronkelige weg.
Voor Jessica is het geen prioriteit.

PORTRAITS SANS PAYSAGE
120 minuten

Ontvangst. Twee lettergrepen die klinken als een belofte van ontmoeting, van gastvrijheid. Maar niet voor vluchtelingen. In onze westerse samenlevingen gaat de ontvangst van vluchtelingen gepaard met opsluiting, bewaking en een gebrek aan perspectief voor deze ontheemde mensen.

PEGGY PICKIT
80 minuten

Twee bevriende koppels, die vroeger samen geneeskunde hebben gestudeerd, ontmoeten elkaar weer na jaren. Hebben de oude vrienden elkaar nog veel te vertellen? Liz en Frank leiden een gezellige, burgerlijk leven in een Europese grootstad. Karen en Martin zijn net gehaast vertrokken uit Afrika, waar ze zes jaar werkten in een kliniek. Iedereen fantaseert over het groenere gras van de ander: het geslaagde burgerlijke leven van de ene tegenover het humanitaire engagement van de andere, al zij het een tikje neokolonialistisch. En dat is zichtbaar in de geschenkjes die ze aan elkaar geven: Peggy Pickit, een plastic pop, product van een liberale maatschappij vs. Abeni-Annie, een uit hout gesneden pop uit een derdewereldland.

OLEANA
110 minuten

In deze creatie belicht auteur David Mamet de machtsverhouding tussen een leerkracht en zijn leerling en alles wat daarbij komt kijken. In deze tijd waarin #MeToo hoogtij viert, komt de tekst volledig tot zijn recht.
Het TRG zoekt zo meer dan ooit de actualiteit op met een reflectie op onze maatschappij, en met name op de verhouding tussen mannen en vrouwen. Fabric Gardin neemt de regie op zich. Recent regisseerde hij ook ‘Het dagboek van Anne Franck’ en in oktober 2020 zette hij ‘De Pest’ van Camus op scène (bijna als een onheilspellende voorspelling van wat komen zou). Het decor in deze creatie wordt suggestief en niet-realistisch zodat elke toeschouwer zijn verbeelding kan laten spreken.

QUINTESSENCE
150 minuten

‘Quintessence’ is de titel van een roman – en in die roman is het de naam van een theatergezelschap waarover Philippe Blasband al zo’n 15 jaar schrijft en dat losjes geïnspireerd is op het bestaande theatercollectief Transquinquennal. We zijn getuige van het prille begin van het gezelschap en volgen het traject van de leden. We ontdekken wat er met hen gebeurt, we volgen de repetities voor de voorstellingen die ze samen maken en we lezen zelfs recensies. We volgen hen op de dag dat Frank Zappa stierf, we volgen hen aan het begin van de problemen in Sarajevo, bij het afsluiten van het Goedevrijdagakkoord en op de dag waarop een zekere Vladimir Poetin, voormalig KGB-officier, wordt benoemd tot interim-president van de Russische regering.

PHILIPOT
75 minuten

In een klein kuststadje in volle heropbouw naderen de verkiezingen. Burgemeester Daphné Philipot wil zich kandidaat stellen om zichzelf op te volgen. Maar haar campagne, ambitie en gesloten aard botsen met de nonchalance van haar collega’s en hun individuele dromen. Tel daar nog grote geheimen en spoken uit het verleden bij en je krijgt een tragikomisch eigenzinnig stuk vol spanning en mysterie.

PETER PAN
90 minuten

‘Peter Pan’ is een wereldcreatie. Dit originele stuk werd geschreven door Thierry Janssen en Thierry Debroux gebaseerd op het werk van J.M. Barrie. De iconische personages die de Engelse auteur creëerde komen terug in dit stuk, maar de context is volledig anders dan de roman. Het verhaal begint in 1915 in een loopgraaf dicht bij het Belgische Ieper. De jongen die model stond voor Peter Pan is ondertussen volwassen en gooit zich in de strijd in de oorlog van 14-18. Op de avond voor een grote aanval komt Tinkerbell (die ook volwassen is geworden) hem opzoeken en neemt hem mee naar Nooitgedachtland. Peter ziet daar alle vroegere personages terug die hij al zo lang achter zich liet, waaronder ook de fameuze Kapitein Haak.

LES YEUX ROUGES
80 minuten

Alles start met een privébericht op Facebook. Zij is journaliste, mediageniek en met een uitgesproken mening. Hij is wat ouder, beweert te houden van haar scherpe humor en wil gewoon wat praten. Zij aanvaardt zijn verzoek, hij komt in haar leven en de val klapt dicht. Maandenlang stapelen de berichten zich op, eerst liefdevol, maar al snel neerbuigend. Zij neemt afstand, hij wordt boos. Verpakt als gewaagde humor valt hij haar aan – haar persoonlijkheid, haar uiterlijk, haar werkgever, haar partner, haar interesses … Zij is alles wat hij haat en hij is alles wat zij vreest. ‘Les Yeux Rouges’ is een feministische roman die werd herwerkt voor het Théâtre de Poche door de auteur.

Supported by Taxshelter.be

txt.jpg

TXT - LES CONFESSIONS D'UN ASTROPHYSICIEN

van Paul-Jean Vranken
reine_image.jpg

REINES

van Yasmine Benkiran
the_chapel.jpg

THE CHAPEL

van Dominique Deruddere
logo_inverse

Download...