Theater

VIOLENCES
60 minuten

‘We hebben nog nooit zoveel geweld gezien.’ Het wordt uitvoerig gefilmd, gefotografeerd, ingelijst, verspreid, opgestapeld en becommentarieerd, het wordt vanuit elke hoek belicht en toch zien we het niet meer, of toch niet echt. ‘Geweld is overal. Maar het geweld dat we uitlokken en ontkennen, dat we verlangen en verwerpen, is nergens te zien’, merkt Léa Drouet op. Geïnspireerd door recente sociale onrust (de rellen van 2005, comité Adama, de gele hesjes, de strijd voor de bevrijding van het Koerdische volk in Rojava, enz.) probeert de artieste, samen met filosoof en theatermaker Camille Louis, te achterhalen wat er achter de beelden van geweld schuilt. ‘Violences’ is een toneelstuk geschreven, gespeeld en geregisseerd door Léa Drouet, onder de muzikale begeleiding van Erg.

ALBERTA TONNERRE
60 minuten

Op scène zien we een bos, enkele poppen en een broer en zus die vertellen over hun band met hun groottante Alberta. Hoe ze gehecht zijn aan haar, hoe zij hen heeft voorbereid op haar dood. ‘Alberta Tonnerre’ is een ode aan de Liefde met een hoofdletter ‘L’. Als Alberta voorbijkwam, daverde de grond. De bomen van het bos versplinterden om haar heen. Ze stond op goede voet met de bliksem. Later bereidde Alberta zich voor op de Grote Reis. Ze werd vredig kleiner tot ze verdween. Voorgoed weg. Dit is een verhaal over een overgang, over een verdwijning, over de leegte die plaatsmaakt voor herinneringen en leven.

LUCRECE BORGIA
120 minuten

Ongevoelig voor de haat van heel Italië, paradeert Lucrezia Borgia rond op het Carnaval van Venetië. Niets lijkt deze machtige vrouw, badend in haar eigen wereld vol overspel, incest en misdaad te deren. Toch trilt ze van angst. Voor Gennaro, een jonge kapitein die ze in de menigte meent te ontwaren... Gennaro heeft een hekel aan de Borgias en beledigt hun wapenschild. Gennaro weet niet dat hij eigenlijk Lucrezia’s zoon is, geboren uit een incestueuze liefdesrelatie met haar eigen broer. Lucrezia is een monster, maar ook een vrouw en een moeder. Hoe kan ze Gennaro beschermen tegen de woede van een echtgenoot die denkt dat haar kind eigenlijk haar minnaar is?

MUSUNGU
90 minuten

Tijdens de verhuis van mijn moeder ontdekte ik in de kelder twaalf 8 mm- en super 8-filmrollen, opgenomen tussen 1963 en 1975. Een schat verborgen in de stille duisternis, diep in de onderbuik van het huis, en allang gescheiden van de projector die hen het leven gaf. Ik besluit de films te digitaliseren en ontdek verbleekte beelden van Afrika. Bujumbura. Een Boeing die op een ontiegelijk klein baantje landt. Het begin van het leven. De filmrollen inspireerden dit project, ze zijn de rode draad van de voorstelling. Deze geweldige collectie beelden (4.30 u. om te bekijken, sorteren en bewerken) gaat op het podium in dialoog met tekst. Luister naar de stemmen, intiem en universeel, naar mijn eigen stemmen en die van mensen om me heen. Een wandeling door de geschiedenis.

JOJO A DISPARU
60 minuten

Joseph, Jojo voor de vrienden, is een heel gewone jongen die plots verdwijnt.
De zoektocht naar Jojo leidt ons langs heel wat menselijke ambivalenties. Langs paden waar de obsessie met succes ons op een dwaalspoor brengt. Door het kind bewust in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, als een bal bij een voetbalwedstrijd, willen we enerzijds de verantwoordelijkheid benadrukken van mogelijk betrokkenen volwassenen én van de kinderen.
Op een ochtend, of was het een avond, verdwijnt Jojo. Zo start een onderzoek dat stap voor stap analyseert hoe die drang naar succes tegen elke prijs een impact heeft op de opvoeding van een kind.

UNE FICTION LUCIDE, OPTIMISTE, NON-EXCLUANTE ET TRAGI-COMIQUE
90 minuten

Het is niet langer de vraag of het zal gebeuren, maar wel wat die economische, energetische, klimatologische en culturele implosies zullen betekenen voor de macht. Worden de kaarten herverdeeld?
We moeten de focus weghalen van groei en ontwikkeling. Maar kunnen we dat?
We moeten een eind maken aan de individuele en collectieve ontkenning. Kunnen we dat?
We moeten de onderlinge afhankelijkheid accepteren. Kunnen we dat?
We moeten andere levensvormen en intelligentie erkennen. Kunnen we dat?
Wat kunnen we doen?
Of eerder … hoe kunnen we ons actievermogen ten volle gebruiken

LARGUEZ LES AMARRES
1 minuten

Dit wordt Pietro Pizzuti’s eerste productie in het TRG. Dit stuk – met tekst van Marie-Paule Kumps – werd nooit eerder opgevoerd.
Dit stuk is geïnspireerd op waargebeurde feiten ... Een ogenschijnlijk gewone familie vol verrassingen ... De maskers worden afgezet en heel wat conventies worden doorprikt.
De voorstelling toont de mens in zijn meest pakkende vorm, in al zijn normaliteit, met al zijn angsten, mislukkingen, twijfels, fouten, leugentjes om bestwil, ... De mens waarin we onszelf herkennen.
Een onderzoek naar hoe een familie werkt, met al zijn geheimen en onthullingen.

LABORATOIRE POISSON 1,2,3
1 minuten

LABORATOIRE POISON 1 2 3 is een formeel, documentair onderzoek, dat tegelijkertijd antropologisch, esthetisch en historisch is. Deze studie wordt uiterst professioneel aangepakt door een team dat op zoek is naar kennis. Daarbij kunnen ze rekenen op de steun van enthousiaste historici en gedurfde partners.

Hoe kunnen voormalige Europese antifascisten en vrijheidsstrijders de martelingen in Algerije of de moord op Patrice E. Lumumba goedkeuren? En wij, ‘linkse Europeanen’ die deze praktijken vandaag in vraag stellen, hoe worden wij daar gezien? Wat als onze gewoonte om heldhaftige verhalen te ontleden, ons zelf glad, hypocriet en verdacht maakt?

PAN
90 minuten

Pan is een cynische komedie die het conformisme van onze eeuw in vraag stelt door er de vreselijke Ralf op los te laten.
Ralf is ondraaglijk, egoïstisch en vol van zichzelf. Zijn ouders willen graag een genie van hem maken, maar Ralf ziet het nog grootser. Zal het hem lukken? Pan vertolkt de verschillende levensfasen van Ralf, op het absurde af, en lijkt langzamerhand steeds meer op een gruwelijke reality-reeks.

ACCORDS PARFAITS
90 minuten

Dit wordt de eerste productie van Isabelle Paternotte in het TRG. Deze originele tekst werd nooit eerder in België gebracht. De komedie kaart op ongeziene lichte wijze het zware thema van kanker aan.
Het realisme van het stuk, de huishoudelijke conflicten en de sleutelverhalen zetten de toon voor Accords parfaits. Het is een resoluut moderne komedie waarin de schijn van materiële troost de menselijke relaties vertroebelt. Maar wanneer de maskers vallen, wanneer de wonden en de eenzaamheid zich openbaren, verschijnt een ander stuk, zachter en intiemer, over de angst voor liefde, over de complexiteit van de man-vrouwverhouding, en vooral over hoop.

titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
the_island.png

THE ISLAND

van Anca Damian
harvest.png

HARVEST

van Ely Dagher
mini_ver.png

MINI-VER

van Ariane Buhbinder
logo_inverse

Download...