Opera

LULU
200 minuten

De Munt:

“Ik ben een muze voor tal van componisten, doorgaans mannen. Ze verdrijven hun demonen met mij, althans dat hopen we. Alban Berg deed vast en zeker hetzelfde met Lulu.” Sopraan Barbara Hannigan realiseerde in 2012 een krachttoer met haar vertolking van Lulu in de productie van Krzysztof Warlikowski. Negen jaar later gaat ze samen met het artistieke team opnieuw de uitdaging aan om deze ongrijpbare en fascinerende vrouw gestalte te geven.

KING ARTHUR
60 minuten

We willen de opera van Purcell op scène zetten. We brengen een nieuwe interpretatie, maar met de oorspronkelijke volgorde van de scènes en de originele partituur. We spelen dus binnen het skelet van het werk, zo nemen wij onze plaats in. Omdat we geloven dat de legende van Koning Arthur het publiek van vandaag zal kunnen bekoren, proberen we het verhaal voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, door de klanken te moderniseren, door de liederen te combineren met gesproken tekst en door de muziek aan te passen. Zo kan de unieke intimiteit van deze opera, gespeeld met vijf in plaats van met een heel orkest, ons leven en onze vragen van vandaag in beeld brengen. Iedereen doet mee en we gaan samen verder in het verhaal!

TOSCA
120 minuten

La Monnaie:

Met deze nieuwste productie van Tosca zet De Munt een brandend actueel thema in de spotlights: godsvrees als alibi voor politieke dominantie. De Spaanse regisseur Rafael R. Villalobos komt voor de eerste keer naar ons theater en belicht de politieke, ethische en religieuze druk die het Vaticaan uitoefent op de personages van Tosca. Hoe blijft je geloof intact als je omringd wordt door corruptie en dictatuur? Hoe reageert Floria Tosca wanneer de grens tussen perverse macht en religieuze dogma’s te poreus wordt?

BASTARDA!
1 minuten

De Munt:

Een Virgin Queen met heel wat mannelijke ‘favourites’, een bastaardkind dat uitgroeide tot verheerlijkte monarch: de figuur van Elizabeth I Tudor (1533-1603) fascineert al eeuwenlang historici, dichters, dramaturgen, schilders en componisten. Ook Gaetano Donizetti wijdde maar liefst vier opera’s aan het elizabethaanse tijdperk: Elisabetta al castello di Kenilworth (1829), Anna Bolena (1830), Maria Stuarda (1834) en Roberto Devereux (1837).

THE TURN OF THE SCREW
1 minuten

De Munt :

Niets is wat het lijkt in het oude Engelse landhuis Bly. Wanneer een nieuwe gouvernante er haar intrede doet, vreest ze dat de kinderen die ze onder haar hoede heeft, bezocht worden door de geesten van haar voorgangster en een zekere Peter Quint. De gebeurtenissen worden enkel nog verontrustender, de vragen beklemmender: Welke horror vond er plaats voor haar komst? Hoe onschuldig zijn de kinderen eigenlijk? Ziet u wel wat u ziet?

DER SCHAUSPIELDIREKTOR
1 minuten

De Munt - Paleis voor schone kunsten:

DE KINDEREN DER ZEE
1 minuten

De Munt:

In het seizoen 2020-21 zet de Munt zich meer dan ooit in voor de herontdekking van Vlaamse operamuziek. Belgisch-Nederlandstalige composities voor de bühne zijn eerder zeldzaam, en de uitvoering van Lodewijk Mortelmans De kinderen der zee betekent dan ook een belangrijke blijk van herwaardering van dit soms veronachtzaamde repertoire. Het is de allereerste keer dat deze opera in de Muntschouwburg zal weerklinken, want na de Antwerpse première in 1920 raakte het werk eerder in de vergetelheid. Precies honderd jaar later vist muziekdirecteur Alain Altinoglu De kinderen der zee opnieuw op en plaatst de Munt de opera weer in het collectieve geheugen met deze concertuitvoering.

FALSTAFF
1 minuten

De Munt:

“Tutto nel mondo e burla” (alles in de wereld is een grap). In zijn allerlaatste opera neemt Verdi afscheid met een berustende glimlach. Shakespeares rondbuikige, immorele, maar nooit onsympathieke sjacheraar Falstaff krijgt er lik op stuk, nadat hij met twee rijke, getrouwde vrouwen probeert aan te pappen. Een komedie op maat van regisseur Laurent Pelly dus, die na zijn gesmaakte publiekstrekkers De gouden haan (2016) en Don Pasquale (2018) andermaal tekent voor een eindejaarsproductie in de Munt. In een setting die verwijst naar de klassieke Britse televisiekomedie schuift hij graag de cynische elementen uit het verhaal naar voren, toont hij ook aandacht voor de wreedheid achter de grap, en voor de melancholie achter de lach.

Supported by Taxshelter.be

txt.jpg

TXT - LES CONFESSIONS D'UN ASTROPHYSICIEN

van Paul-Jean Vranken
reine_image.jpg

REINES

van Yasmine Benkiran
the_chapel.jpg

THE CHAPEL

van Dominique Deruddere
dalva_2.png

L'AMOUR SELON DALVA AKA DALVA

van Emmanuelle Nicot
logo_inverse

Download...