Documentaire

DRAW FOR CHANGE
416 minuten

Elke aflevering van DRAW FOR CHANGE! zet een andere vrouwelijke cartooniste, ergens ter wereld, in de kijker. Zij neemt de kijker mee op reis door haar land op zoek naar mensen die het verhaal van een van haar cartoons echt hebben meegemaakt. Zo komen de tekeningen tot leven.

‘Mensen vragen me vaak waarom ik controversiële thema’s kies. Slavernij, prostituees, LGBT-activisten, mensen in gevangenenkampen, … waar zijn de normale mensen? Ik antwoord altijd dat dit voor mij normale mensen zijn. Dat is net het hele idee.’

ARICA
Kleur  -  90 minuten

In 1984, toen Zweden haar milieuvoorschriften aanscherpte, besloot het mijnbouwbedrijf Boliden om giftig afval te verschepen naar Chili. Ondanks de belofte dat het veilig zou worden verwerkt, werd 20.000 ton mijnbouwafval met lood, arseen en kwik illegaal gedumpt in Arica, in het noorden Chili.
In 2006 maakten Lars Edman en William Johansson hun eerste langspeelfilm. ‘Toxic Playground’ toonde kinderen die uitgleden op een enorme stapel vuilnis en speelgoed maakten uit giftige stoffen. Jarenlang bleef de afvalberg onbewaakt – en toen ze de site voor de tweede keer bezochten samen met Rolf Svedberg, de man die Boliden aan de kaak stelde – waren al bijna 3.000 mensen het slachtoffer geworden van kanker, geboorteafwijkingen of neurologische stoornissen.

NEW BEGINNINGS
Kleur  -  90 minuten

Het is herfst in Noord-Californië.

CHANCELVIE
Kleur  -  90 minuten

In deze sociale documentaire op kinderniveau ontdekken we het dagelijkse leven van een straatkind, Chancelvie, 16 jaar en zwanger. De afgelopen acht jaar waren haar dagen gevuld met klusjes zoeken, eten, slapen en plezier maken met haar vrienden en met bevriende muzikanten en artiesten. Chancelvie, een energiek en positief kind, net als de bruisende stad, zit vol vragen over haar toekomst en die van haar ongeboren kind. Door Chancelvie en de andere straatkinderen te volgen, ontdekken we met hoeveel energie zij een leven proberen te creëren en met hoeveel overgave ze hun dromen najagen.

RETOUR DU FRONT
Kleur  -  90 minuten

Sinds 18 maart 2020, de eerste dag van de lockdown in België corresponderen 12 regisseurs via video met Waalse artsen en verplegers. Meerdere keren per week zijn de video’s een welkome uitlaatklep voor de meer dan 30 artsen, verplegers, ambulanciers en psychologen. Het biedt hen een manier om hun meningen, gevoelens en bedenkingen te delen over de gezondheidscrisis waar ze middenin zitten.

Deze bijzondere communicatie nemen ze op via Skype, op hun smartphone of computer, thuis of in het ziekenhuis.

LE VILLAGE
Kleur  -  90 minuten

In Lussas, een klein dorpje in de Ardeche met één enkele straat, zijn een paar mensen druk in de weer met een verhuis. Overal staan er tractors of andere voertuigen vol met dozen en kantoormeubelen. En terwijl her en der mensen sorteren, anderen herinneringen oprakelen of denken aan de toekomst, verschijnt het recente verleden van het dorp in een fragmentarisch beeld. Een groot en gloednieuw gebouw trekt alle blikken van de dorpelingen, want daar zal een uiterst modern en heel bijzonder iets plaatsvinden, temidden van de velden: een tv-zender die via internet wordt uitgezonden en gewijd is aan documentaire films.

UNE BOSSE DANS LE COEUR
Kleur  -  70 minuten

Mijn vriend Kirill Patou, 34 jaar oud, zoekt de ware liefde maar vindt ze niet.

Kirill ontsnapt in een fantasiewereld om de ideale liefde te beleven. In zijn tekeningen wordt hij een koene ridder die de liefde verklaart aan droomprinsessen. In zijn kamer is hij een stoere rapper, die blaakt van zelfvertrouwen met zijn aanbidsters.

Maar Kirill heeft het syndroom van Down en de werkelijkheid brengt hem altijd terug naar dat anders zijn. De jaren verstrijken en hij zoekt altijd maar naar zijn plaatsje in de echte wereld. Tijdens onze gesprekken begeleid ik mijn vriend in zijn zoektocht naar de liefde en zingeving.

LES YEUX OUVERTS AKA CHOISIR SA MORT
Kleur  -  60 minuten

België. Een consultatieruimte in een openbaar ziekenhuis. Een dokter ontvangt patiënten. De meeste van hen zijn ernstig ziek, en dat weten ze. Ze komen praten over het einde van hun leven. Ze willen weten of ze wettelijk het recht hebben om het tijdstip van hun overlijden te kiezen.

Wanneer de patiënt het moment van zijn dood kan kiezen en zijn omgeving deze beslissing steunt, wordt deze gedeelde ervaring meestal een buitengewone menselijke uitdaging.

https://bit.ly/LesYeuxOuverts

SUR LE FIL DU ZENITH
Kleur  -  52 minuten

Ik stam af van een volk, de Fangs, waar de doden nooit echt doodgaan. Ze komen terug in de natuur of in andere lichamen. De schedel en de botten van onze voorouders worden bewaard in een Byeri, een reliekhouder, die generatie op generatie wordt doorgegeven. Wie het vasthoudt staat in contact met de wereld van de doden. Na de kolonisatie en evangelisatie van Gabon werd mijn familie christelijk en ging onze Byeri verloren. Ik ben nu op zoek naar het verhaal van de Byeri van mijn familie. Ik reis van Brussel naar Ebolo, mijn geboortedorp, en puzzel zo beetje bij beetje de onvertelde geschiedenis samen door de getuigenissen van mijn familie, van katholieke priesters, van ‘Ngangas’, maar ook via tekens in mijn dromen.

L'AVENIR DURE LONGTEMPS
Kleur  -  120 minuten

Rio Chiquito werd in 1965 clandestien gefilmd door twee Franse filmmakers, Jean-Pierre Sergent en Bruno Muel. Die film bracht het bestaan van FARC-guerrilla’s aan het licht en ligt aan de basis van ‘L’avenir dure longtemps’. In deze nieuwe film wordt het oprichtingsavontuur van de FARC vertelt, in combinatie met actuele kwesties, tegen de achtergrond van vijftig jaar gewapende strijd en een halve eeuw geëngageerde cinema. Een ‘Rio Chiquito’ achterstevoren filmen, is dat een manier om de cirkel rond te krijgen? Of is het een terugkeer naar start?

titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
sacrifice1.jpg

LA FILLE DU SACRIFICE

van Réhab Mehal
les_intranquilles.png

LES INTRANQUILLES

van Joachim Lafosse
harvest.png

HARVEST

van Ely Dagher
logo_inverse

Download...