Dans

VERTIGES
60 minuten

‘Vertiges’ speelt met de zwaartekracht en onderzoekt de choreografische mogelijkheden van vallen. De val is enerzijds een gebeurtenis – een brutale en onverwachte onderbreking van de werkelijkheid, de schok van een ogenblik dat het lichaam doorkruist maar aan het bewustzijn ontsnapt. Met dans willen we dit per definitie ongrijpbare moment toch vastleggen – een moment op de ijle top van een opgeschorte tijd, een tijd buiten de tijd. Anderzijds is de val herhalend: het lichaam stijgt voor het weer valt, zodat er geen onderscheid meer is tussen balanceren en herstellen, twee handelingen die dezelfde kinetische energie delen in één momentum. Op scène zal het hele stuk lang zand stromen en Guilhem wordt begeleid door een pianist en een violist.

RUUPTUUR
50 minuten

‘Ruptuur’ is een dansvoorstelling, gechoreografeerd en gedanst door Mercedes Dassy, samen met drie andere dansers/performers. Het stuk zoomt in op het thema ‘breuk’ aan de hand van drie verschillende dramaturgische assen: de liefde, het systeem en de dood. De breuk wordt hier geïnterpreteerd als energie, met al zijn duizeligheid en fysieke gelaagdheid. De artiesten onderzoeken welke fysieke en gechoreografeerde vormen aansluiten bij het verhaal. Ze zullen experimenteren met wat voorafgaat en wat volgt op de breuken aan de hand van dans. Omdat dans voor hen de beste manier is om een mentale duizeling om te zetten in beweging, in actie.

SUMMERTIME
50 minuten

Thierry Smits zal net voor midzomernacht een nieuwe creatie brengen om ons de moeilijke momenten van het afgelopen jaar vijftig minuten lang te doen vergeten. 2020 staat te boek als een traumatisch jaar met een crisis van ongeziene internationale omvang voor onze tijd. Toch hebben we bij de mens een enorme bereidheid gezien om met anderen in contact te blijven en contacten te leggen. De grootste wens van iedereen was en is ‘elkaar weer in levende lijve zien’.
Summertime is zowel een gelegenheid om elkaar opnieuw te ontmoeten als een onderzoeksproject naar de warmte van de zon en kleuren, de kracht van beweging en de menselijke relaties die daaruit voortvloeien.

TOUMAI VISION 3
50 minuten

Toumaï betekent in de Gouran-taal ‘hoop op leven’. Het is ook de bijnaam van fossiele resten van een schedel die in 2001 in Tsjaad werd ontdekt. Het is 7 miljoen jaar oud, tot vandaag het oudste spoor van menselijk leven op aarde.

Hoop op leven is iets van alle tijden dat steeds onverwachtere vormen aanneemt. In zijn volgende creatie focust Thierry Smits op de huidige economische en klimatologische omwenteling. Hij gaat op zoek naar nieuwe vormen van veerkracht in een samenleving die de instorting van het klimaat zou hebben overleefd.

TOUMAI VISION 2
50 minuten

Toumaï betekent in de Gouran-taal ‘hoop op leven’. Het is ook de bijnaam van fossiele resten van een schedel die in 2001 in Tsjaad werd ontdekt. Het is 7 miljoen jaar oud, tot vandaag het oudste spoor van menselijk leven op aarde.
Hoop op leven is iets van alle tijden dat steeds onverwachtere vormen aanneemt. In zijn volgende creatie focust Thierry Smits op de huidige economische en klimatologische omwenteling. Hij gaat op zoek naar nieuwe vormen van veerkracht in een samenleving die de instorting van het klimaat zou hebben overleefd.

DRESS CODE
60 minuten

Met deze creatie wil ik een facet laten zien dat van buitenaf niet erg zichtbaar is. In ‘Dress code’ laat ik de dansers vertellen over hun leven en zet ik hen en hun ervaringen in de spotlight. Zo wil ik laten zien wat schuilt achter wat voor de toeschouwer misschien wel als een puur technisch hoogstandje lijkt.

TOUMAÏ
90 minuten

Het achterliggende thema van Toumaï is systemisch verval. In verschillende hoofdstukken worden steeds andere manieren voorgesteld om om te gaan met een catastrofe. Ook de rol van de performers in dit stuk wordt in vraag gesteld. Omdat de voorstelling ter plekke wordt gecreëerd, wordt de toeschouwer volledig meegezogen in de rijke en complexe scenografie.

LES ARRIERE-MONDES
60 minuten

Kunnen we onszelf vergelijken met de afgewassen standbeelden op begraafplaatsen? Of zullen we iets nieuws bedenken, een nieuwe compositie of situatie die aansluit bij onze tijd en onze levensloop?

BALLON BANDIT
40 minuten

'Ballon Bandit' is een fysieke voorstelling met de muziek van David Bowie als soundscape. Bewegingstheater over afwezigheid en hoe het ons dwingt om op te groeien; over eenzaamheid en hoe de zoektocht naar een maatje een tijd van eenzaamheid verandert in een wervelend avontuur vol magie. 'Ballon Bandit' verkent het zintuiglijke voor het rationele, het beeld voor het woord, het fysieke verhaal voor het tekstuele verhaal.

Het stuk komt voort uit het verlangen om terug te keren naar een theater van beelden, bewegingen en sensaties. Het verlangen om terug te keren naar de vroege kinderjaren en ons onder te dompelen in de enorme poëtische vrijheid die de creatie van een voorstelling voor dit zeer jonge publiek mogelijk maakt.

GLITCH
60 minuten

Voor deze creatie vertrokken de twee choreografen vanuit een eenvoudige vaststelling: technologie is niet meer weg te denken uit ons leven. We leven in een hyperrealiteit waarin het moeilijk is om het echte van het valse te onderscheiden.

Supported by Taxshelter.be

reine_image.jpg

REINES

van Yasmine Benkiran
txt.jpg

TXT - LES CONFESSIONS D'UN ASTROPHYSICIEN

van Paul-Jean Vranken
the_chapel.jpg

THE CHAPEL

van Dominique Deruddere
dalva_2.png

L'AMOUR SELON DALVA AKA DALVA

van Emmanuelle Nicot
logo_inverse

Download...