Dans

TOUMAI VISION 3
50 minuten

Toumaï betekent in de Gouran-taal ‘hoop op leven’. Het is ook de bijnaam van fossiele resten van een schedel die in 2001 in Tsjaad werd ontdekt. Het is 7 miljoen jaar oud, tot vandaag het oudste spoor van menselijk leven op aarde.

Hoop op leven is iets van alle tijden dat steeds onverwachtere vormen aanneemt. In zijn volgende creatie focust Thierry Smits op de huidige economische en klimatologische omwenteling. Hij gaat op zoek naar nieuwe vormen van veerkracht in een samenleving die de instorting van het klimaat zou hebben overleefd.

TOUMAI VISION 2
50 minuten

Toumaï betekent in de Gouran-taal ‘hoop op leven’. Het is ook de bijnaam van fossiele resten van een schedel die in 2001 in Tsjaad werd ontdekt. Het is 7 miljoen jaar oud, tot vandaag het oudste spoor van menselijk leven op aarde.
Hoop op leven is iets van alle tijden dat steeds onverwachtere vormen aanneemt. In zijn volgende creatie focust Thierry Smits op de huidige economische en klimatologische omwenteling. Hij gaat op zoek naar nieuwe vormen van veerkracht in een samenleving die de instorting van het klimaat zou hebben overleefd.

DRESS CODE
60 minuten

Met deze creatie wil ik een facet laten zien dat van buitenaf niet erg zichtbaar is. In ‘Dress code’ laat ik de dansers vertellen over hun leven en zet ik hen en hun ervaringen in de spotlight. Zo wil ik laten zien wat schuilt achter wat voor de toeschouwer misschien wel als een puur technisch hoogstandje lijkt.

TOUMAÏ
90 minuten

Het achterliggende thema van Toumaï is systemisch verval. In verschillende hoofdstukken worden steeds andere manieren voorgesteld om om te gaan met een catastrofe. Ook de rol van de performers in dit stuk wordt in vraag gesteld. Omdat de voorstelling ter plekke wordt gecreëerd, wordt de toeschouwer volledig meegezogen in de rijke en complexe scenografie.

LES ARRIERE-MONDES
60 minuten

Kunnen we onszelf vergelijken met de afgewassen standbeelden op begraafplaatsen? Of zullen we iets nieuws bedenken, een nieuwe compositie of situatie die aansluit bij onze tijd en onze levensloop?

BALLON BANDIT
40 minuten

'Ballon Bandit' is een fysieke voorstelling met de muziek van David Bowie als soundscape. Bewegingstheater over afwezigheid en hoe het ons dwingt om op te groeien; over eenzaamheid en hoe de zoektocht naar een maatje een tijd van eenzaamheid verandert in een wervelend avontuur vol magie. 'Ballon Bandit' verkent het zintuiglijke voor het rationele, het beeld voor het woord, het fysieke verhaal voor het tekstuele verhaal.

Het stuk komt voort uit het verlangen om terug te keren naar een theater van beelden, bewegingen en sensaties. Het verlangen om terug te keren naar de vroege kinderjaren en ons onder te dompelen in de enorme poëtische vrijheid die de creatie van een voorstelling voor dit zeer jonge publiek mogelijk maakt.

GLITCH
60 minuten

Voor deze creatie vertrokken de twee choreografen vanuit een eenvoudige vaststelling: technologie is niet meer weg te denken uit ons leven. We leven in een hyperrealiteit waarin het moeilijk is om het echte van het valse te onderscheiden.

Ouragan
90 minuten

OURAGAN is het verhaal van een slapeloze nacht, eentje die op de lachspieren werkt maar ook een soort overgangsritueel is. ‘Ouragan’ is het verhaal van Abdeslam die noedels rondbrengt met de fiets. In zijn appartement ploft hij neer in zijn zetel en …. is bijna verdwenen.
Hij weet niet meer hoe laat het is. Maakt niet uit. Het appartement trilt af en toe. Er is een metro in de buurt. Dat is hij gewend. Hij houdt de tel niet bij.
Zijn voornaam was nooit eenvoudig te dragen. Sinds gisteren meer dan ooit. Gek, want Abdeslam betekent in het Arabisch ‘brenger van vrede’.

River
80 minuten

‘River’ vertelt het verhaal van een huis.

Een huis met een tuin en helemaal achterin een rivier. Een groot, oud huis dat al generaties lang van dezelfde familie is.
Je ziet dat hier geleefd is. Het huis, de tuin en de rivier hebben veel meer betekenis dan een gewone plek. Ze zijn van onschatbare waarde door de herinneringen die eraan vasthangen.(…)
Binnen enkele uren wordt het huis verkocht en zal er een andere familie in het huis trekken om nieuwe verhalen en nieuwe herinneringen te creëren. Voor de vroegere bewoners is het tijd om afscheid te nemen van een plek die binnenkort enkel zal verder leven in hun gedachten.

B4 Summer
70 minuten

B4 SUMMER is een dansstuk dat werd bedacht, gechoreografeerd en uitgevoerd door Mercedes Dassy. Deze voorstelling onderzoekt de relatie tussen lichaam en engagement: welke rol speelt het lichaam wanneer we ons engageren? Welke effecten heeft engagement op het lichaam? De choreografie belicht verschillende soorten fysieke uitdagingen en de effecten van activisme op het lichaam, zowel in het dagelijks leven als bij specifieke gebeurtenissen.             

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

van Caroline Strubbe
titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
oro_camino.png

L'ORO DEL CAMINO

van Nathalie Rossetto, Turi Finocchiaro
the_island.png

THE ISLAND

van Anca Damian
logo_inverse

Download...