9. CONTROLE FISCAAL ATTEST WORDT UITGEVOERD

L'EMPIRE DU SILENCE
Kleur  -  90 minuten

Maart 2017. Twee VN-experts worden brutaal vermoord en onthoofd tijdens hun onderzoek naar de recente bloedbaden in Kasaï in Congo. De Amerikaanse Michael Sharp en de Zweeds-Chileense Zaida Catalan hadden daar net meer dan 60 massagraven ontdekt.

Al 20 jaar lang zaaien soldaten en generaals verderf in de DRC met talloze onbestrafte slachtpartijen en verkrachtingen.

En toch doet MONUSCO, de vredesmacht van de VN veel inspanningen. Deze vredesmissie werd opgestart in november 1999 om het naleven van het staakt-het-vuren-akkoord af te dwingen. En sinds haar opstart stuurde MONUSCO al zo’n 20.000 blauwhelmen naar het Democratische Republiek Congo met een jaarlijks budget van meer dan 1,5 miljard euro.

DES HOMMES ENDORMIS
90 minuten

Midden in de nacht vallen Tilman en Josefine het huis van twee vijftigjarige academici, Paul en Julia, binnen. Julia lijkt het jonge paar te hebben uitgenodigd - zonder dat Paul het weet. Is het een feestje? Of een fata morgana? Voor het koppel, dat balanceert tussen hardnekkige nachtmerrie en banale crisis en zichzelf opnieuw probeert uit te vinden, blijkt dit verrassende bezoek al snel de katalysator voor onverwachte onthullingen, waarbij de barsten in een schijnbaar perfect sociale vernislaagje worden blootgelegd.

WHALE HUNTER
Kleur  -  80 minuten

De 15-jarige Leshka woont in Chukotka, een afgelegen dorpje op 180 km van Alaska. Zoals de meeste mannen in zijn dorp vist hij op walvissen. Dat is de enige manier om voedsel te vinden en te overleven in dit ruige klimaat.

LES TERRES D'ICI
Kleur  -  52 minuten

Milieuactiviste Caroline Christophe (40) overtuigde Jean-Marie Solvay (63), van het gelijknamige Belgische chemiebedrijf, om de familieboomkwekerij in te zetten voor een ecologisch project. Een beslissing die niet door iedereen met gejuich werd onthaald. Caroline en Jean-Marie stuiten langs alle kanten op verzet: de medewerkers van de kwekerij die vrezen voor hun werk, de familie Solvay die niet wil dat een erfgenaam een weinig winstgevend project opstart, en de grond zelf, die met pesticiden werd behandeld...
‘Les Terres d’ici’ brengt de transformatie van de Long Fond-kwekerij in beeld vanuit het standpunt van de twee hoofdpersonages: Caroline en Jean-Marie. De film vertelt over hun successen en mislukkingen en over de weerstand tegen verandering.

VIOLENCES
60 minuten

‘We hebben nog nooit zoveel geweld gezien.’ Het wordt uitvoerig gefilmd, gefotografeerd, ingelijst, verspreid, opgestapeld en becommentarieerd, het wordt vanuit elke hoek belicht en toch zien we het niet meer, of toch niet echt. ‘Geweld is overal. Maar het geweld dat we uitlokken en ontkennen, dat we verlangen en verwerpen, is nergens te zien’, merkt Léa Drouet op. Geïnspireerd door recente sociale onrust (de rellen van 2005, comité Adama, de gele hesjes, de strijd voor de bevrijding van het Koerdische volk in Rojava, enz.) probeert de artieste, samen met filosoof en theatermaker Camille Louis, te achterhalen wat er achter de beelden van geweld schuilt. ‘Violences’ is een toneelstuk geschreven, gespeeld en geregisseerd door Léa Drouet, onder de muzikale begeleiding van Erg.

CINQUIEME SET
Kleur  -  120 minuten

Thomas is een 36-jarige tennisspeler die nooit echt excelleerde. 17 jaar geleden was hij nochtans een van de meest beloftevolle spelers. Maar een nederlaag in de halve finale van een grandslamtoernooi kwam hij nooit te boven… Sindsdien blijft hij onder aan het klassement hangen, ergens tussen plaats 100 en 150 op de wereldranglijst. In volle voorbereiding voor zijn allerlaatste toernooi krijgt hij onverwacht geen wildcard voor de eerste ronde. In een wanhopige poging om zijn eer te redden en zijn carrière in schoonheid af te sluiten, waagt hij zich aan de gevreesde drie kwalificatierondes... Alles om toch maar die eerste ronde van zijn laatste Grand Slam te bereiken.

ACCORDS PARFAITS
90 minuten

Dit wordt de eerste productie van Isabelle Paternotte in het TRG. Deze originele tekst werd nooit eerder in België gebracht. De komedie kaart op ongeziene lichte wijze het zware thema van kanker aan.
Het realisme van het stuk, de huishoudelijke conflicten en de sleutelverhalen zetten de toon voor Accords parfaits. Het is een resoluut moderne komedie waarin de schijn van materiële troost de menselijke relaties vertroebelt. Maar wanneer de maskers vallen, wanneer de wonden en de eenzaamheid zich openbaren, verschijnt een ander stuk, zachter en intiemer, over de angst voor liefde, over de complexiteit van de man-vrouwverhouding, en vooral over hoop.

LES CAPRICES DE MARIANNE
90 minuten

Dit stuk belichaamt de tijdloze schreeuw, de eeuwige laatste uitspatting van een jeugd die zich verzet tegen de pijn van het leven. Het stuk werd geschreven in 1833 in Parijs, met Napels als denkbeeldig decor. Het stuk wordt voor het eerst gebracht in 1930 in het zeer echte Ajaccio.  Het begin van de 20e eeuw was voor Corsica een periode van grote sociale onrust. Het interbellum kende een massale uittocht van lokale maffiosi die zich wilden bewijzen in een grote stad zoals Marseille of Parijs. Wij zijn geïntrigeerd door diegenen die niet vertrokken en in deze archaïsche eilandsamenleving achterbleven.

CYMBELINE
120 minuten

Cymbeline intrigeert met het contrast tussen schijn en zijn, een literaire evenwichtsoefening tussen een sprookje en een komedie.

Onmogelijke liefde, verlangen, broederschap, manipulatie, ambitie, macht, verraad, hoogmoed, magie, natuur, wreedheid en dwaasheid voeden deze formidabele theatrale machine.
Imogen, dochter van koning Cymbeline, leidt een turbulent leven. Nadat de koning haar tegen haar wil uithuwelijkt, wordt ze ook nog eens onterecht beschuldigd van ontrouw en met de dood bedreigd. Imogen vlucht, verkleed als man, naar Rome waar haar echtgenoot, Posthumus in ballingschap leeft. Ondertussen staat ook de oorlog op het punt om uit te breken.

UNE CEREMONIE
120 minuten

Le Raoul Collectif staat voor een eindeloze, onuitputtelijke reis, waarbij elke voorstelling een soort screenshot is van een vruchtbare verbeelding, een onverzadigbare strijd voor een collectieve artistieke en politieke gevoeligheid. De tijd is een bondgenoot, onveranderlijk en nauw verbonden met die reis. Traagheid is een vereiste, een utopie, een wapenschild.

Supported by Taxshelter.be

exen1.jpg

EXEN

van Tim Mielants
les_miennes_2.jpg

LES MIENNES

van Samira El Mouzghibati
ici_je_legue.jpg

ICI JE LÈGUE CE QUI NE M'APPARTIENT PAS

van Habib Ben Tanfous
logo_inverse

Download...