3. ZOEKT FINANCIERING

GHOST TROPIC AKA NIGHT PALACE
Kleur  -  80 minuten

« De achtenvijftigjarige Khadija valt na een lange werkdag ‘s avonds laat in slaap op de metro. Wanneer ze wakker wordt aan de eindhalte, heeft ze geen andere keuze dan de tocht naar huis te voet verder te zetten. Deze nachtelijke tocht dwingt haar om hulp te vragen en te geven aan de andere bewoners van de nacht.»

PARLEMENT
Kleur  -  26 minuten

Samy, een jonge parlementaire medewerker, komt aan in Brussel de dag na de grote Brexit-stemming. Samy is absoluut niet klaar voor zijn nieuwe functie, maar hij hoopt zijn gebrekkige kennis over Europese instellingen te verstoppen achter een vlotte babbel en wat inventiviteit. Jammer genoeg krijgt hij al snel een moeilijke taak voor de kiezen: hij moet de leiding nemen in een dossier over finning – het afsnijden van haaienvinnen. Hoe doe je dat, zo’n verslag goed laten keuren door het Europese Parlement? Samy heeft er geen flauw benul van, maar hij heeft zes maanden te tijd om zich om te scholen tot parlementair expert en zich alle geheimen en tips & tricks eigen te maken.

ETHER/AFTER
105 minuten

Ether/After vervolgt het pad van ‘L’Eveil du printemps’, maar ditmaal bevinden we ons in Brussel met de Brusselse en Europese jeugd in de hoofdrol.

Toen ‘l’Eveil du Printemps’ in mei 2018 in het Théâtre National werd getoond zaten er veel jongeren in het publiek die zich sterk aangesproken voelden.

Zo ontstond het idee om voort te bouwen op dit werk voor én met jongeren uit verschillende sociale milieus en theater te maken met hen in de rol van dramaturg.

In Ether/After onderzoeken we hoe de Brusselse jeugd denkt over de verhouding tussen man en vrouw, over verlangen, de dood, seksualiteit, gezag en Kunst.

Het tweede deel van Ether/After is fantasierijker en brengt de vragen en antwoorden van de acteurs van ‘L’Eveil’ terug weer naar voren.

BOCCAPERTA
120 minuten

‘Boccaperta’ is een theaterproject, een soort technologische dagdroom die de kijker meeneemt in het hoofd van Chiara, een vrucht van kunstmatige intelligentie. De hele voorstelling lang volgt de toeschouwer de droomkronkels van Chiara, maar beseft dat pas aan het einde. Het is een soort reis, een afdaling in het digitale onbewuste van een krachtige kunstmatige intelligentie die genade zal vinden in de open mond van een onnozele: de heilige Jozef van Copertino, «  de vliegende heilige ». 

La conjuration d'Apollon
70 minuten

Na de jongerenvoorstellingen ‘Le trait d’union’ en ‘Jean Jean’, creëerden we ditmaal ‘La conjuration d'Apollon’. Dit nieuwe stuk vertelt het verhaal van drie jonge meisjes die vechten tegen het ideaalbeeld van de vrouw. De voorstelling en de scenografie werden zo bedacht dat ze zowel op maat van een schoolse setting zijn als van een theaterpodium. Omdat de interesse van de jongeren voor de muziek van ‘Jean Jean’ erg groot was, kozen we ditmaal voor een format waarbij de muziek live kan gespeeld worden, indien de locatie dit toelaat. Het thema erotiek behandelen we op een indirecte, subtiele manier. Hoe beschrijf je gevoelens met woorden? Hoe onderzoek je het zintuiglijke? Hoe praat je over lusten en gevoelens zonder belerend te zijn?   

FORETS PAISIBLES
80 minuten

Forêts paisibles zet een familie op podium. Een trio dat schrijnend uitblinkt in middelmatigheid en zich verliest in een fantasiewereld, in een archaïsche maatschappij waar misdaden zoals moord en incest nog niet duidelijk zijn ontrafeld. Balancerend als een koorddanser op een mythologisch touw dat niet meer dan een schijnvertoning is van zichzelf. Een mythologische vaudeville in een wankele constructie van ruw hout, die geenszins probeert haar ontdekkingen te verbergen, op een leeg podium, waarvan de intrinsieke naaktheid meteen tot in de botten van de kijker trekt.

BALLON BANDIT
40 minuten

'Ballon Bandit' is een fysieke voorstelling met de muziek van David Bowie als soundscape. Bewegingstheater over afwezigheid en hoe het ons dwingt om op te groeien; over eenzaamheid en hoe de zoektocht naar een maatje een tijd van eenzaamheid verandert in een wervelend avontuur vol magie. 'Ballon Bandit' verkent het zintuiglijke voor het rationele, het beeld voor het woord, het fysieke verhaal voor het tekstuele verhaal.

Het stuk komt voort uit het verlangen om terug te keren naar een theater van beelden, bewegingen en sensaties. Het verlangen om terug te keren naar de vroege kinderjaren en ons onder te dompelen in de enorme poëtische vrijheid die de creatie van een voorstelling voor dit zeer jonge publiek mogelijk maakt.

TON JOLI ROUGE-GORGE
90 minuten

Twaalf jaar na de creatie van ‘J'ai gravé le nom de ma grenouille dans ton foie’, voelen we de behoefte om het begrip ‘genre’ opnieuw in vraag te stellen. Wat maakt mij een man of een vrouw?
‘We hebben nieuwe soorten verhalen nodig’, schreef Donna Haraway. Want het is het verhaal dat de werkelijkheid bepaalt. Het is het verhaal dat onze denkwijzen vorm geeft. Zo kan het veranderen van verhaal ook een verandering van de werkelijkheid met zich mee brengen.
Met ‘Ton joli rouge-gorge’ bedenken wat deze nieuwe soorten verhalen kunnen zijn. Gevat en vol zwarte humor brengen we een andere orde van zaken, waar genderidentiteit kan bepaald worden door andere criteria, waar sociale categorisering een andere logica kent – heel eenvoudig om nieuwe perspectieven te openen.

Codebreakers
100 minuten

Onze geschiedenis telt vele vergeten mannen en vrouwen die zich hebben verzet tegen het heersende conformisme en die de religieuze, politieke of sociale overtuigingen van hun tijd in vraag stellen. Dappere zielen die vaak een hoge prijs betaalden voor hun moed: wie tegen de stroom in roeit wordt gearresteerd, gemarteld of zelfs gedood. ‘Codebreakers’ brengt levensverhalen die door de geschiedenis werden herschreven of opgeslokt. Het idee voor dit project ontstond dankzij het fascinerende verhaal van Alan Turing. Turing was een geniale Britse wetenschapper die erin slaagde om de geheime code van de nazi’s te kraken tijdens WOII. Toch werd de naam van iemand die zoveel heeft bijgedragen aan de overwinning van de geallieerden in de doofpot gestoken. Waarom?

UN FILS DE NOTRE TEMPS
90 minuten

‘Un fils de notre temps’ is een nieuwe theaterbewerking van de gelijknamige roman van Ödön von Horvath. Het stuk stelt de rol van vaders in vraag in een maatschappij waar hun zonen het risico lopen te verdwalen in de illusies van het populisme en het misbruik ervan. Het is een multidisciplinaire verzoening tussen theater, muziek, dans, circus en video, met extra aandacht voor scenografie en esthetiek.

ether_after.png

ETHER/AFTER

van Roussel Armel
ballon_bandit.png

BALLON BANDIT

van Poiteaux Didier
silent_disco_gurshad_shaheman.png

Silent Disco

van Shaheman Gurshad, Préa Anne
logo_inverse

Download...