2. ONDER CONSTRUCTIE (GRLIGHTCA)

WHALE HUNTER
Kleur  -  80 minuten

De 15-jarige Leshka woont in Chukotka, een afgelegen dorpje op 180 km van Alaska. Zoals de meeste mannen in zijn dorp vist hij op walvissen. Dat is de enige manier om voedsel te vinden en te overleven in dit ruige klimaat.

OTTO THE BARBARIAN
Kleur  -  110 minuten

In de buitenwijken van Boekarest speelt zich het verhaal van de 17-jarige Otto af, een punk met een enorme mohawk, die de dood van zijn vriendin Laura moet zien te verwerken.
De tragische gebeurtenis, door de politie als zelfmoord wordt beschouwd, leidt tot een onderzoek van de sociale dienst onder leiding van Costin. Hij is verbaasd over Otto's gebrek aan verdriet en zoekt toenadering tot de jongen.
Otto lijkt gevangen te zitten in de leegte die Laura heeft achtergelaten, gevangen in een vicieuze cirkel tussen zijn ouders, zijn demente oude opa, Laura's moeder en de video’s die Laura en Otto tijdens haar leven hebben gemaakt.

MATCH
Kleur  -  125 minuten

Rachel is 24 jaar. Ze woont samen met Joseph.

Naar haar gevoel verloopt haar leven heel normaal (zelfs een beetje saai), ook al is Rachel in feite best uniek. Haar leven wordt namelijk live becommentarieerd als in een voetbalmatch door twee commentatoren die alleen zichtbaar zijn voor de kijkers!

LE DÎNER
105 minuten

Een adaptatie van de roman ‘Het Diner’ van Herman Koch door Jean-Michel Frère. Tijdens een etentje in een chic restaurant ontstaat er een vlammende ruzie tussen Paul en Claire aan de ene kant van de tafel en Serge en Babette aan de andere. De twee mannen zijn broers. Een van hen is een vooraanstaand politicus. De spanning is te snijden, de verwijten vliegen over de netjes gedekte tafel. Tussen hoofdgerecht en dessert wordt een onthulling op tafel gelegd die hun vriendschap zwaar op de proef stelt en het ergste in elk van hen naar bovenhaalt. Terwijl de twee koppels wanhopig proberen om de situatie achter gesloten deuren te regelen, worden alle etiquette en welgemanierdheid al snel overboord gegooid.

SCIENCE-FICTIONS
120 minuten

Hoe zal onze wereld er over 10, 20 of 100 jaar uitzien? Zal de bevolking blijven groeien? Zullen we nieuwe buitenaardse territoria ontdekken en nog meer innovatieve technologie uitvinden? Of staat er ons een tijd van schaarste en natuurrampen te wachten? Welk toekomstbeeld verkies jij? Een rampscenario à la Mad Max of een machtig Star Wars-epos? ‘Science-fictions’ verzint fictieve toekomstscenario’s en onderzoekt zo onze relatie tot de toekomst.

AVEZ-VOUS INTÉGRÉ LE PRINCIPE DE RÉUSSITE?
90 minuten

Na de visuele theaterstukken ‘Petites histoires très courtes, très tristes et très cruelles’, ‘Déviations’, ‘Fragile’, ‘Irregular’, ‘Silence’, ‘Skin’ en ‘Love is in the air’, waarin bijna niet werd gesproken, brengt Isabelle Darras nu een stuk waarbij de tekst en de auteur een even grote rol krijgen toebedeeld als de beelden en de poppen.

VIOLENCES
60 minuten

‘We hebben nog nooit zoveel geweld gezien.’ Het wordt uitvoerig gefilmd, gefotografeerd, ingelijst, verspreid, opgestapeld en becommentarieerd, het wordt vanuit elke hoek belicht en toch zien we het niet meer, of toch niet echt. ‘Geweld is overal. Maar het geweld dat we uitlokken en ontkennen, dat we verlangen en verwerpen, is nergens te zien’, merkt Léa Drouet op. Geïnspireerd door recente sociale onrust (de rellen van 2005, comité Adama, de gele hesjes, de strijd voor de bevrijding van het Koerdische volk in Rojava, enz.) probeert de artieste, samen met filosoof en theatermaker Camille Louis, te achterhalen wat er achter de beelden van geweld schuilt. ‘Violences’ is een toneelstuk geschreven, gespeeld en geregisseerd door Léa Drouet, onder de muzikale begeleiding van Erg.

ALBERTA TONNERRE
60 minuten

Op scène zien we een bos, enkele poppen en een broer en zus die vertellen over hun band met hun groottante Alberta. Hoe ze gehecht zijn aan haar, hoe zij hen heeft voorbereid op haar dood. ‘Alberta Tonnerre’ is een ode aan de Liefde met een hoofdletter ‘L’. Als Alberta voorbijkwam, daverde de grond. De bomen van het bos versplinterden om haar heen. Ze stond op goede voet met de bliksem. Later bereidde Alberta zich voor op de Grote Reis. Ze werd vredig kleiner tot ze verdween. Voorgoed weg. Dit is een verhaal over een overgang, over een verdwijning, over de leegte die plaatsmaakt voor herinneringen en leven.

LUCRECE BORGIA
120 minuten

Ongevoelig voor de haat van heel Italië, paradeert Lucrezia Borgia rond op het Carnaval van Venetië. Niets lijkt deze machtige vrouw, badend in haar eigen wereld vol overspel, incest en misdaad te deren. Toch trilt ze van angst. Voor Gennaro, een jonge kapitein die ze in de menigte meent te ontwaren... Gennaro heeft een hekel aan de Borgias en beledigt hun wapenschild. Gennaro weet niet dat hij eigenlijk Lucrezia’s zoon is, geboren uit een incestueuze liefdesrelatie met haar eigen broer. Lucrezia is een monster, maar ook een vrouw en een moeder. Hoe kan ze Gennaro beschermen tegen de woede van een echtgenoot die denkt dat haar kind eigenlijk haar minnaar is?

MUSUNGU
90 minuten

Tijdens de verhuis van mijn moeder ontdekte ik in de kelder twaalf 8 mm- en super 8-filmrollen, opgenomen tussen 1963 en 1975. Een schat verborgen in de stille duisternis, diep in de onderbuik van het huis, en allang gescheiden van de projector die hen het leven gaf. Ik besluit de films te digitaliseren en ontdek verbleekte beelden van Afrika. Bujumbura. Een Boeing die op een ontiegelijk klein baantje landt. Het begin van het leven. De filmrollen inspireerden dit project, ze zijn de rode draad van de voorstelling. Deze geweldige collectie beelden (4.30 u. om te bekijken, sorteren en bewerken) gaat op het podium in dialoog met tekst. Luister naar de stemmen, intiem en universeel, naar mijn eigen stemmen en die van mensen om me heen. Een wandeling door de geschiedenis.

titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
the_island.png

THE ISLAND

van Anca Damian
harvest.png

HARVEST

van Ely Dagher
mini_ver.png

MINI-VER

van Ariane Buhbinder
logo_inverse

Download...