2. ONDER CONSTRUCTIE (GRLIGHTCA)

JIM MORRISON, THE END
Kleur  -  52 minuten

Vijftig jaar geleden werd in Parijs, in de nacht van 2 op 3 juli 1971, het lichaam van Jim Morrison, een van de meest unieke rockiconen, levenloos aangetroffen in de badkuip van een appartement waar hij woonde met zijn Amerikaanse partner Pamela Courson. Slechts een handvol vrienden wisten van zijn overlijden, maar een paar dagen later werd het nieuws openbaar gemaakt. En met een goede reden. De politie onderzocht niet het overlijden van de zeventwintigjarige frontman van de Doors, maar van een zekere ‘Douglas James Morrison’. Bovendien wist de Franse tak van zijn platenmaatschappij niet dat de artiest in Parijs verbleef.

ADAMO, INTERIEUR, NUIT
Kleur  -  122 minuten

Zoals een van zijn tijdsgenoten al zong, we hebben allemaal een beetje Adamo in ons.

Iedereen heeft wel een kant-en-klaar, licht stereotiep beeld van de gladde zuiderse crooner.

Maar achter dat afgelikte uiterlijk van al die jaren als goed geolied product, zit een complexe en rijke diepte. Een diepte die enkel zichtbaar is voor wie goed zoekt.

Deze film wil het warm water niet heruitvinden en al helemaal niet in de voetsporen treden van de paparazzi, maar wil peilen naar de muzikale en menselijke ziel van Adamo, de artiest, de schepper, de performer, die kleine hints verstopte in het hart van zijn creaties.

Met zijn toestemming gaan we op avontuur en openen we de deur van zijn huis én van zijn ziel.

Au propre comme au figuré.

LES HUITRES
Kleur  -  25 minuten

Voor een vrijgezellenfeest ziet de 30-jarige Charlotte lang vervlogen vrienden terug. Naast de vreugde van het weerzien, komen er ook argwaan en onuitgesproken zaken naar boven. Charlotte heeft een pijnlijk geheim dat ze aan niemand vertelt. Tijdens de maaltijd gaat het openen van de oesters even moeizaam als de gesprekken. Maar als de schelpen breken en de handen wondjes vertonen, komt de waarheid boven water.

DANS LA NUIT
100 minuten

Het geheugen is een bouwer van het eeuwige – jeugdigheid is een explosie, een verticaal verzet tegen stof. Deze twee a priori tegengestelde stromingen, het geheugen en de jeugdigheid, zijn de twee bouwstenen van deze voorstelling. Ik wil ‘Drums in the night’ herwerken om onze kwetsbaarheid in vraag te stellen – om aan te tonen waarom dit vandaag synoniem staat met kracht en vurigheid. ‘Drums in the night’ of ‘Tambours dans la nuit’ wordt ‘Dans la nuit’, een esthetische, grafische en lichamelijke metamorfose waarbij ons vermogen om onszelf te verdedigen zichtbaar wordt in de duisternis. In deze herwerking en door de nadruk te leggen op de individuele en gezamenlijke verdedigingsmechanismen, willen we de toeschouwer weer centraal stellen in het theater en hem actief betrekken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, A UNE LETTRE PRÈS
40 minuten

Norman komt niet uit Normandië, maar is wel een heel normaal jongetje dat graag kleedjes draagt. Op weg naar school draait hij in het rond, hoe meer het kleedje vliegt, hoe leuker. Hoe meer het de lucht in gaat, hoe fijner. Iedereen weet dat je dan bijna vliegt. Vandaag besluit zijn papa om Norman te vergezellen naar school … ook in een kleedje. Hij kan niet meer tegen de gemene blikken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, À UNE LETTRE PRÈS is een kortverhaal geïnspireerd op waargebeurde feiten. Op een dag beslist een vader om zijn zoon in een jurk naar school te brengen uit solidariteit. Via deze anekdote gaat het stuk ook in op dé norm, het aanvaarden van verschillen en de culturele codes die verbonden zijn aan jongens en meisjes.

INTERIEUR
75 minuten

Een oude man en een vreemdeling staan aan de rand van een tuin. Door de ramen van het huis zien ze een vader, een moeder, twee dochters en een slapend kind. De twee mannen hebben tragisch nieuws te vertellen: het lichaam van een van de meisjes van deze familie werd ontdekt in de rivier. Hoe vertel je zoiets? Hoe introduceer je de dood in het vreedzame leven van dit gezin? Terwijl de dodenstoet steeds dichter komt, dwingt de oude man zichzelf om aan te kloppen en de familie te vertellen over het overlijden van een van hen.

TOUTES CES CHOSES QU'ON NE S'EST PAS DITES
Kleur  -  300 minuten

Zo lang als ze zich herinnert heeft Julia Saurel (35 jaar) al een moeilijke relatie met haar vader, Michel (70 jaar). Drie dagen voor haar huwelijk krijgt ze een telefoontje. Zoals ze al had verwacht, zal haar vader niet aanwezig zijn tijdens de plechtigheid.
Voor een keer moet Julia toegeven dat hij een goed excuus heeft. Hij is dood. Ze kan niet anders dan dit als een laatste knipoog van haar vader zien: zelfs vanuit zijn graf lijkt Michel een, uiterst doeltreffende, manier te hebben gevonden om het leven van zijn dochter te verstoren.

MADEMOISELLE AGNES
90 minuten

‘Ik ben artiesten spuugzat. Die parasieten die leven op beurzen, die hun nietszeggende onderlinge avontuurtjes opblazen tot grote drama’s.’
Agnès windt er geen doekjes om. Ze heeft het hart op de tong én op het web. Op haar invloedrijke culturele blog vertelt ze zonder aarzelen ‘de waarheid’ over anderen, inclusief haar zoon de muzikant.
Niemand blijft gespaard, zelfs de weinige vrienden die ze nog heeft moeten eraan geloven. Agnès onthult maar al te graag hun leugens en hypocrisie.
Maar Agnès heeft een zwakke plek: de liefde. Haar hart ligt bij een kunstenaar die veel te jong is, die op haar kap leeft, die iets te graag wauwelt over conceptuele kunst en die ze veel te veel vergeeft.

CORIOLAN
120 minuten

Coriolan stelt de nood van samenleven in vraag en de onmogelijkheid om dat doel volledig te bereiken.
Het is een politiek stuk, maar ook – en vooral – een stuk over intimiteit en de moeilijke connectie tussen mensen, een stuk over het ‘Ik’ dat ons belet te leven en ons spontaan afsnijdt van de ander. Het is een meerstemmig werk dat verslag uitbrengt over een woelige geschiedenis en ons meeneemt in een ‘eindeloos gesprek’ over de vertegenwoordiging van de verhoudingen van macht en trots binnen de mensheid.

Supported by Taxshelter.be

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

van Caroline Strubbe
mastemah.jpg

MASTEMAH

van Didier Daarwin
titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
logo_inverse

Download...