10. MINFIN FISCAAL ATTEST BEHAALD - VOLTOOID

WHALE HUNTER
Kleur  -  80 minuten

De 15-jarige Leshka woont in Chukotka, een afgelegen dorpje op 180 km van Alaska. Zoals de meeste mannen in zijn dorp vist hij op walvissen. Dat is de enige manier om voedsel te vinden en te overleven in dit ruige klimaat.

NOTRE DRAME DE PARIS
80 minuten

‘Notre drame de Paris’ is een zeer vrije adaptatie van de bijna gelijknamige roman van Victor Hugo.
Het verhaal start de dag na de verwoestende brand. Vier waterspuwers die het vuur aan de schenen voelden, vertellen over de dramatische nacht en dompelen ons tegelijkertijd onder in het gekende verhaal van Victor Hugo.
Vijf acteurs staan op het podium en spelen zowel de waterspuwers als de hoofdpersonen van de roman: Esmeralda, Quasimodo, Claude Frollo, Phoebus en Gringoire.
De voorstelling wordt in juli 2020 gespeeld in Avignon of in Parijs, en in februari 2021 in Brussel.

De Gebroeders Schimm
Kleur  -  120 minuten

Lilith is een pienter, jong meisje dat van detectives en mysteries houdt; altijd klaar voor een spannend avontuur. Maar haar moeder,Merel, een alleenstaande ornitoloog, wil haar naar het internaat sturen.

Les contes d’Hoffmann
120 minuten

Na een leven gewijd aan de operette,componeerde Jacques Offenbach kort voor zijn dood zijn eerste echte opera. De Duitse dichter E.T.A. Hoffmann dwaalt er als protagonist doorheen drie van zijn eigen verhalen. Zijn romances met de pop Olympia, de doodzieke Antonia en de malafide Giulietta lopen telkens stuk op een discrepantie tussen broze droom en harde realiteit. De Munt brengt in de eindejaarsperiode een nieuwe productie van dit werk, dat met zijn weemoedige lyriek van ijdele hoop en stukgeslagen idealen postuum uitgroeide tot een onvervalste klassieker. Met Krzysztof Warlikowski aan het roer mag het publiek zich verwachten aan een originele lezing, waarin Hoffmann de gedaante van een vertwijfelde cineast aanneemt.

Jeanne d’Arc au Bûcher
120 minuten

Jeanne d’Arc is vandaag misschien vooral als filmheldin bekend, maar ook in de opera werd ze meermaals vereeuwigd. Componist Arthur Honegger creëerde in 1935 het ‘oratorio dramatique’ Jeanne d’Arc au bûcher op een libretto van Paul Claudel. Dit uiterst originele werk voert de luisteraar als in een koortsdroom mee naar enkele sleutelpassages in het leven van Jeanne, op het moment dat ze in het aangezicht van de dood de eenzame confrontatie met zichzelf en haar Frankrijk moet aangaan. Die caleidoscopische reeks herinneringen en emoties worden verklankt door een koor, twee imposante gesproken rollen en een ongewoon orkest, met onder meer saxofoons, ondes Martenot en klavier.

Giovanna d’Arco
120 minuten

Het is nooit te laat voor de eerste Muntproductie van een opera van Giuseppe Verdi! Giovanna d’Arco, de zevende opera van de componist, is geïnspireerd op het levensverhaal van Jeanne d’Arc, al ruimen de historische feiten er af en toe plaats voor de sensatie van imposante koortableaus en een heroïsche karakterisering van de titelheldin. Ondanks de grote muzikale kwaliteit ligt deze opera vandaag maar zelden op de pupiters, en in de lange geschiedenis van de Munt is het zelfs nog nooit opgevoerd. Een euvel dat op 12 en 16 oktober 2019 wordt rechtgezet met een concertante opvoering onder leiding van de Italiaanse specialist Giuliano Carella.

Le Silence des ombres
120 minuten

Vanaf zijn eerste toneelstukken trok de Belgische Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck de grote verandering op gang die de weg zou bereiden voor het theater van de 20ste eeuw. Zijn Trois Petits Drames pour Marionnettes (La Mort de Tintagiles, Intérieur en Alladine et Palomides) sloopten in 1894 de muren van het klassieke theater, maar blijven ook vandaag nog overeind als ijzersterke teksten. De Munt vroeg aan schrijver-regisseur Olivier Lexa en Benjamin Attahir, uithangbord van de nieuwe generatie Franse componisten, om van deze suggestieve en compacte meesterwerken een operabewerking te maken. Deze wereldcreatie, die de titel Le Silence des ombres meekreeg, wordt gerealiseerd door een debuterend team ontwerpers van de École des Arts Visuels de La Cambre en een cast jonge zangers.

Macbeth Underworld
120 minuten

Amper vier jaar na zijn vorige creatie, Penthesilea, brengt Pascal Dusapin een nieuwe opera in opdracht van de Munt. Samen met zijn librettist Frédéric Boyer duikt hij in de duistere regionen van de menselijke ziel en belicht hij hoe het kwaad zich op onontkoombare wijze verwezenlijkt in Shakespeare’s iconische echtpaar Macbeth. De jonge Franse regisseur Thomas Jolly voert de regie, terwijl Alain Altinoglu de intense dramatiek en de vocale en orchestrale rijkdom van de partituur verklankt. Het resultaat: een heerlijk lugubere gothic opera, waarin het vervloekte koppel veroordeeld wordt om hun tragedie opnieuw te beleven en rond te spoken in hun eigen herinneringen – en de onze!

LE CONTE DU TSAR SALTANE
100 minuten

“Met mij werd hun aardse lot verlicht, het verdriet werd zoet in het lied, in het sprookje werd zelfs angst charmant.” Jaren nadat tsaar Saltane zijn vrouw en zoon verstootte na valse beschuldigingen, zorgt de Zwanenprinses voor een nieuwe harmonie door te trouwen met de tsarévitch. Rimskij-Korsakov verwerkt Poesjkins sprookje, naar een oude Russische volkslegende, perfect in zijn grote sprookjesopera, die hij in 1899 componeerde ter ere van de 100ste verjaardag van Poesjkin. Net als de gevierde schrijver koos de componist voor een virtuoze, rapsodische vertelstijl. Uiteraard is ook de orkestratie een essentieel element dat de ziel van het werk belichaamt.

TRISTAN UND ISOLDE
100 minuten

Richard Wagner schreef met Tristan und Isolde (1865) een van de grootste monumenten die ooit ter ere van een onmogelijke liefde is opgericht. Hij sloeg er op harmonisch, melodisch en esthetisch vlak resoluut nieuwe wegen mee in. In mei 2019 stelt de Munt een nieuwe productie voor van dit archetype van de westerse kunst. Een uitdaging van formaat. Met muziekdirecteur Alain Altinoglu kan het Symfonieorkest van de Munt alvast rekenen op een Wagnerspecialist. Het originele regieconcept van beeldend kunstenaar Alexander Polzin en cineast Ralf Pleger zet in op een sterk gestileerd spel van tijdloze beelden en installaties, alles gerealiseerd in de ateliers van de Munt.

Supported by Taxshelter.be

logo_inverse

Download...