7. ATT2. BEHAALD

Beethoven for kids
1 minuten

«Apprenez la vertu à vos enfants : elle seule pourra les rendre heureux!» Beethoven avait tort : plus de deux siècles après, sa musique fait toujours autant le bonheur des petits et des grands. Après le succès du concert familial autour du Shéhérazade de Rimski-Korsakov, Alain Altinoglu en propose un autre cette saison. La formule permet aux enfants (dès 6 ans) de découvrir les secrets de l’orchestre et de la musique classique en compagnie de leur famille ou de leurs amis. Le directeur musical guidera cette fois l’Orchestre et le public de la Monnaie dans l’œuvre de Beethoven, dont les symphonies étaient plus grandioses, plus complexes et plus empreintes d’émotions que ce à quoi ses contemporains étaient habitués.

Beethoven Ouverture
1 minuten

“Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie”, vond Beethoven. Openbaring en ontdekking staan centraal in dit feestelijke concertprogramma, dat het nieuwe Muntseizoen opent en vooruitblikt op enkele grote thema’s die erin aan bod komen. Beethovens Coriolan-ouverture is een krachtig aperitief voor de integrale van de Beethoven-symfonieën die dit seizoen op het programma staan. Bruchs Concerto voor twee piano’s getuigt van de constante bekommernis om ook in onze concertcyclus minder bekende maar niet minder waardevolle muziek voor het voetlicht te brengen. De Schilderijententoonstelling van Moesorgski / Ravel verwijst dan weer naar de Russische toets die de operaprogrammering op het einde van dit seizoen krijgt.

Geluck, 40 ans sur les écrans
Kleur  -  65 minuten

Philippe Geluck is een van de meest bekende Belgen in Frankrijk… Komiek, columnist, schrijver, geestelijke vader van De Kat (Le Chat) en al jaar en dag een tv-persoonlijkheid… Dit najaar viert de bekende Brusselaar de 40e verjaardag van zijn tv-carrière.
Ter gelegenheid van het jubileum blikt deze documentaire terug op zijn indrukwekkende tv-loopbaan, van het prille begin tot nu. Met archiefbeelden en interviews van vrienden en collega’s eert ‘Geluck, 40 ans sur les écrans’ deze Belgische ster die na vier decennia nog steeds even hoog aan de hemel staat.

Je serai parmi les amandiers
Kleur  -  20 minuten

Morgen heeft Maysan een afspraak die heel belangrijk is voor haar familie. Maar Eli, haar man, heeft een vraag waar Maysan echt niet klaar voor is.

Johnny, la blessure d'une vie
Kleur  -  52 minuten

Deze documentaire vertelt het verhaal van Johnny Hallyday, de Belgische roots van de zanger en zijn speciale band met ons land. Aan de hand van reconstructies, archiefbeelden en nooit eerder vertoonde getuigenissen toont ‘Johnny, la blessure d’une vie’ enkele sleutelmomenten uit het leven van de zanger, zoals zijn vader die 6 maanden na zijn geboorte verdween, de bezoekjes van Jean-Philippe Smet aan Sint-Gillis tijdens zijn jeugd en de begrafenis van zijn vader in Schaarbeek waar hij als enige aanwezig was en die nooit meer zal vergeten. De documentaire onderzoekt ook de complexe relatie tussen het Belgische publiek en het idool.

Homicides: L'Affaire Xavier Dupont de Ligonnès
Kleur  -  90 minuten

15 april 2011, Xavier Dupont de Ligonnès verdwijnt van de aardbodem. De lichamen van zijn vrouw en kinderen worden een week later teruggevonden in de tuin van hun woning in Nantes. Tot op heden is het mysterie niet opgeklaard. Wat is er werkelijk gebeurd? Waarom? En waar is Xavier Dupont de Ligonnès?

Deze film tracht, met behulp van fictie, in het hoofd te kruipen van deze ondoorgrondelijke man en een antwoord te vinden voor dit raadsel.

La Vrille du Chat
70 minuten

Over de grenzen van het onmogelijke en het buitengewone heen. Dwars door de limieten van tijd en ruimte. Als een cartoon waarin de personages alle regels van de fysica aan hun laars lappen. Zo brengen deze acrobaten een ongelooflijke show met een vleugje burlesk.

Slow motion, versnellingen, stop-motion, rewind, … De ploeg van Back Pocket wil het onmogelijke mogelijk maken. Kan je iemand opheffen aan zijn kaak, of enkel aan de haren? Kunnen we de basiswetten van de natuurkunde omzeilen? Back Pocket verwondert, verrast en verbaast met niets meer dan het menselijke lichaam. Geen trapeze, springplank, Chinese paal of andere traditionele attributen. Enkel en alleen hun lichaam als een rauw poëtisch en virtuoos eerbetoon aan de vrijheid met heel wat humor!

Don Pasquale
1 minuten

‘Ik hou ervan om te stralen en grapjes te maken.’, vertelt de kokette Norina, het vrouwelijke hoofdpersonage van Don Pasquale. De 64e opera van Donizetti kan sinds zijn creatie in 1843 rekenen op een ongekend succes. De ervaren theaterschrijver bewerkte een bestaand libretto over een eeuwenoud komisch onderwerp: een oude vrijgezel wil trouwen om zijn erfenis veilig te stellen, maar hij wordt, op soms hilarische wijze, tegengewerkt door een jong stel dat zich benadeeld voelt. Hoewel Donizetti gebruik maakt van de bekende opera buffa-technieken, slaagt hij erin de farce te verrijken met een compact plot, geloofwaardige personages en melodieuze recitatieven. Regisseur Laurent Pelly voegt een stevige portie surrealisme toe aan het humoristische en bitterzoete verhaal.

De la maison des morts
100 minuten

De zin ‘In elk wezen schittert een goddelijke vonk!’ inspireerde Leoš Janáček bij het componeren van zijn laatste opera, Z mrtvého domu ( Uit een dodenhuis). Het libretto is geïnspireerd op Aantekeningen uit het dodenhuis van Dostojevski uit 1862. Met dezelfde opvallende afstandelijkheid als waarmee de Russische schrijver vertelt over zijn verblijf in een strafkamp in Siberië, maar daarnaast ook met een diep menselijk inlevingsvermogen en extreem psychologisch inzicht, componeerde Janáček in 1928 deze opera die zou uitgroeien tot misschien wel een van zijn sterkste en meest emotionele werken.

Die Zauberflöte
150 minuten

‘De kracht heeft overwonnen en kroont tot loon de schoonheid en de wijsheid met eeuwige kroon!‘ Zo eindigt Die Zauberflöte, een van dé symbolen uit de Europese cultuurgeschiedenis. Nadat regisseur Romeo Castellucci al eerder het sublieme Parsifal en Orphée et Eurydice naar de Muntschouwburg bracht, nodigt hij ons nu uit voor een meesterwerk uit de Verlichting. In deze originele en uitdagende interpretatie is de triomf van de Zon – de allegorie van de deugden – even verblindend als heilzaam. Castellucci wordt bijgestaan door Antonello Manacorda, die onlangs ook Lucio Silla dirigeerde op ditzelfde podium, een vroege maar vooruitstrevende opera van Mozart.

titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
the_island.png

THE ISLAND

van Anca Damian
harvest.png

HARVEST

van Ely Dagher
mini_ver.png

MINI-VER

van Ariane Buhbinder
logo_inverse

Download...