10. MINFIN FISCAAL ATTEST BEHAALD - VOLTOOID

L'ABATTAGE RITUEL
90 minuten

Gorge Mastromas is een smeerlap en is daar nog trots op ook. Dat kan als je genoeg geld en macht hebt. Als tiener was Gorge vriendelijk en attent, maar daar werd hij nooit voor beloond. Integendeel, zijn vriendelijkheid leek hem quasi onzichtbaar te maken. Wanneer hij 20 jaar is, ziet hij zijn kans om eindelijk bij het kamp van de winnaars te horen. Op het moment dat zijn werkgever het faillissement nabij is, besluit hij alle fatsoen overboord te gooien en zich alles wat hij maar wenst toe te eigenen. Zo klimt hij uiteindelijk op tot een van de meest succesvolle bedrijfsleiders ter wereld… Met zijn eigen interpretatie van moraal en ethiek. Gorge bouwt zijn imperium uit op basis van drie regels: 1. Als je iets wilt, moet je het nemen, 2.

MACBETH (DEZOTEUX)
100 minuten

Macbeth en Banco zijn de generaals van Duncan. Wanneer ze zegevierend terugkeren van een strijd tegen de rebellen, ontmoetten ze drie heksen. Zij voorspellen dat Macbeth koning zal worden en dat Banco koningen zal voortbrengen, maar zelf nooit koning zal worden. Verleid door de voorspelling en op Lady Macbeths aansporen, vermoordt Macbeth koning Duncan. Hij grijpt de macht, maar moet nog heel wat andere obstakels overwinnen: Banco, die vluchtte voor hij gedood kon worden, Macduff, een edelman die hem van koningsmoord beticht en samenzweert met Malcolm, Lady Macbeth die haar verstand verliest en de heksen wier stemmen hem blijven achtervolgen. Daarnaast wordt hij verteert door wroeging.

Parc
80 minuten

Het stuk vertelt de geschie­denis van Lars, Kania, Anke en Nicolaï, trainers in een dieren­park. Op een dag gebeurt het ondenk­bare: orka Tatanka - publieks­lie­ve­ling - verslindt hun leiding­ge­vende. Deze gebeur­tenis drijft hen de volgende nacht tot complete waanzin. PARC is een nachtmerrie die naar bloed en chloor ruikt. Een hedendaagse zwarte komedie, geïnspi­reerd op het werk van illustrator Charles Burns en regisseur David Cronen­berg. Onthoud bovenal: een avond onmisken­baar theater­ta­lent uit het zuiden van het land.

La vie en balançoire
75 minuten

Al enkele jaren werkte Transquinquennal aan een muziekperformance rond het werk van de Belgische dichter Eugène Savitzkaya. Het theatercollectief wil zijn oeuvre op een originele manier voorstellen aan het grote publiek. In 2014 resulteerde dat in een eerste rondtrekkend concert tijdens Festival Kanal en in 2015 werd dat concert opnieuw gebracht tijdens Festival Passa Porta. Niet veel later betrokken Bernard Breuse en Miguel Decleire de muzikant en geluidskunstenaar Maxime Bodson bij het project om het om te vormen naar een zaalvoorstelling. Het trio weet hoe goed Eugène Savitzkaya zijn teksten zelf kan brengen en nodigt hem daarom mee uit op scène.

Raïd aka Spahis
Kleur  -  20 minuten

België, augustus 1914, de eerste maand van de oorlog. Louise, een Belgisch boerenmeisje, is hoogzwanger. In Rossignol, op enkele kilometers van huis, vecht haar man Jules mee aan de zijde van het Franse leger. Ondertussen houdt Louise helemaal alleen de boerderij draaiende en zorgt ze niet alleen voor hun driejarig zoontje maar ook voor het vee en de oogst.

In de nacht van 22 op 23 augustus breekt een soldaat van de Franse koloniale troepen in de boerderij in. De jonge Louise staat plots oog in oog met Raïd, een Algerijnse Spahi. Een treffende ontmoeting in een emotionele tijd.

Il nous faut l’Amérique
80 minuten

Tijdens een toiletbezoek ontdekt Badibadi plots dat er benzine is in haar urine!

Jackpot! Het is een waar mirakel, een goudmijn voor haar man Topitopi en hun vriend Opolo.

Roem en rijkdom, de wereld ligt aan hun voeten en Amerika is van hen.

Ze gaan hun buikje rond kunnen consumeren alsof het een lieve lust is.

La Vrille du Chat
70 minuten

Over de grenzen van het onmogelijke en het buitengewone heen. Dwars door de limieten van tijd en ruimte. Als een cartoon waarin de personages alle regels van de fysica aan hun laars lappen. Zo brengen deze acrobaten een ongelooflijke show met een vleugje burlesk.

Slow motion, versnellingen, stop-motion, rewind, … De ploeg van Back Pocket wil het onmogelijke mogelijk maken. Kan je iemand opheffen aan zijn kaak, of enkel aan de haren? Kunnen we de basiswetten van de natuurkunde omzeilen? Back Pocket verwondert, verrast en verbaast met niets meer dan het menselijke lichaam. Geen trapeze, springplank, Chinese paal of andere traditionele attributen. Enkel en alleen hun lichaam als een rauw poëtisch en virtuoos eerbetoon aan de vrijheid met heel wat humor!

Joséphine Baker, une américaine à Paris
Kleur  -  52 minuten

100 jaar voor Beyoncé was er Joséphine Baker, een arm kind uit Missouri dat opgroeide tot een danseres en zangeres in Frankrijk en de eerste zwarte superster ooit. De reden waarom de iconische Joséphine nog zo diep in ons geheugen staat gegrift, is dat ze veel meer is dan een grote musicalster, ze was een pionier, een militante, een utopist, ging voortdurend de strijd aan tegen racisme en segregatie, gebruik makend van haar lichaam als politiek instrument. Daar gaat ons uitzonderlijk verhaal over: een klein herderinnetje dat zich ontpopte tot een koningin, maar ook een vrouw die gebruik heeft gemaakt van het beeld dat men op haar projecteerde om zo de wereld te veranderen.

Laboratoire Poison
100 minuten

Laboratoire Poison is een 'theaterdocumentaire', ingegeven door documenten die de socioloog Jean-Michel Chaumont (UCL) aan het licht heeft gebracht met zijn onderzoek naar gedragscodes bij verslagen vechters (“Survivre à tout prix: essai sur l’honneur, la résistance et le salut de nos âmes", uitgebracht door La découverte, verschenen in oktober 2017). Deze documenten tonen de relatie tussen overlevenden en het communistisch verzet in België na de bevrijding. De partij vraagt overlevenden om verslag uit te brengen over hun eigen gedrag en ervaring in de kampen. Het zijn aangrijpende en vertrouwelijke documenten, waarop een taboe rust. Zo ontdekken we onvolmaakte helden, die schaamte voelen en soms ook berouw.

Eux sur la photo
120 minuten

‘Eux sur la photo’ is een theatraal parcours met drie acteurs omringd door een vijftigtal levensgrote foto’s.

De tekst is een bewerking van de hand van Brigitte Baillieux van de gelijknamige roman van Hélène Gestern uitgegeven door Editions ARLEA in 2011.

Supported by Taxshelter.be

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

van Caroline Strubbe
mastemah.jpg

MASTEMAH

van Didier Daarwin
titina_1.png

TITINA

van Kajsa Naess
logo_inverse

Download...