Frans

Ma voix t'accompagnera
Kleur  -  90 minuten

Leurs voix guident les pensées et peuvent recomposer une réalité. Fabienne et Christine, médecins anesthésistes aux Hôpitaux St Luc, sont les “Princesses” de l’hypnose chirurgicale en Belgique. Cette relation patient-médecin, qui remet au centre un lien humain souvent abimé par la médecine moderne et les cadences infernales, invite à une irruption singulière: celle de l’imaginaire.

Et si nous pouvions partager ce que vivent les patients, si nous pouvions voir où ils voyagent pendant que les chirurgiens s’activent autour des corps?

Music Hole
Kleur  -  100 minuten

Het huwelijk van Francis, een kleine boekhouder met een sjofel kantoortje in Charleroi, staat op springen. Na een stevige ruzie ontdekt hij ’s ochtends het afgehakte hoofd van zijn vrouw in de vriezer. Zo begint deze doldwaze thriller vol neurose en waanzin … Een verhaal over een koppel dat niet wil aanvaarden dat het uit elkaar gegroeid is, overgoten met een stevige scheut geuze en een portie zigeunermuziek.

Ma rue couche-toi là
Kleur  -  360 minuten

Wie was nog nooit nieuwsgierig naar wat er zich achter de deuren van de buren afspeelt? Of naar het leven van de winkeliers die we elke dag passeren? Iedereen weet dat het gebak van mevrouw Nicole sappig en zoet is, maar is haar liefdesleven dat ook? Of dat oude koppeltje dat elke dag met de hond gaat wandelen en dit jaar 80 jaar getrouwd is… wist jij dat hun relatie begonnen is als wraak na een meedogenloos gebroken hart? ‘Ma rue couche-toi là’ gunt je een blik in het leven van al deze ‘doodnormale mensen’ met een verrassend verleden waar zelfs een filmscenario niet aan kan tippen. Wis dus die afleveringen van ‘Home and Away’ maar, want vanaf nu word je getrakteerd op een hele resem spannende, ontroerende en verrassende verhalen van eigen bodem!

Geluck, 40 ans sur les écrans
Kleur  -  65 minuten

Philippe Geluck is een van de meest bekende Belgen in Frankrijk… Komiek, columnist, schrijver, geestelijke vader van De Kat (Le Chat) en al jaar en dag een tv-persoonlijkheid… Dit najaar viert de bekende Brusselaar de 40e verjaardag van zijn tv-carrière.
Ter gelegenheid van het jubileum blikt deze documentaire terug op zijn indrukwekkende tv-loopbaan, van het prille begin tot nu. Met archiefbeelden en interviews van vrienden en collega’s eert ‘Geluck, 40 ans sur les écrans’ deze Belgische ster die na vier decennia nog steeds even hoog aan de hemel staat.

Pourquoi Jessica a-t-elle quitté Brandon?
90 minuten

De scène speelt zich af in een Starbucks. Een gezellig café waar veel klanten genieten van een dampende kop koffie. Jessica en Brandon zitten achteraan aan een tafeltje, wanneer Jessica de gevreesde zin uitspreekt… ‘Brandon, ofwel praat je met mij, ofwel hoeft het voor mij niet meer.’
We verklappen het maar al meteen… Jessica zet een punt achter hun relatie! Sorry voor de spoiler, maar dat is nu eenmaal het principe van een drama. Je weet al vanaf het begin hoe het verhaal eindigt. Veel interessanter vinden wij de vraag waarom Jessica besluit om de relatie te beëindigen. En om dat te begrijpen moeten we weten wie Brandon echt is en hoe zijn leven eruit ziet. Want daar schuilt de oorzaak en misschien ook wel de oplossing van dit mysterie.

Rater, mieux rater encore
90 minuten

In een wereld waar de zoektocht naar succes in alle domeinen van het professionele en persoonlijke leven overheerst, waar slagen het enige doel is en dat tegen elke prijs… is falen dan de grote vijand? Paradoxaal genoeg is falen tegenwoordig hip en worden mislukkingen steeds vaker gebruikt als een springplank naar succes. Hebben we geen recht op een mislukking van tijd tot tijd? Waarom worden we zo zenuwachtig van het idee te falen? Is dat dan geen essentieel onderdeel van het leven? En is dat veel geroemde succes echt zo heilig, zo ideaal? Vier acteurs bekijken met een kritische blik hun eigen leven en dat van anderen en proberen aan de hand van enkele historische personages het concept van falen te ontcijferen en in ere te herstellen.

The Great He Goat
70 minuten

Een grote groep mannen en vrouwen, zoals Goya ze schilderde in een Spaans oorlogsdecor, doorkruist de rampen van de geschiedenis. Wat ze kennen lijkt voor hun ogen af te brokkelen, hun link met de werkelijkheid neemt bizarre vormen aan. Ze zingen als doven, brengen verloren liedjes en slaan op de aarde met de trotse ritmes van oude seguidillas. ‘The Great He-Goat’ is een groot project met 11 performers, geïnspireerd op Goya's zwarte schilderijen. Dit totaalspektakel verenigt dans en muziek, maar ook gemanipuleerde vormen en verwijzingen naar de schilderkunst.

L'empreinte du vertige
60 minuten

Een schreeuw, een knal, een omweg op weg naar huis… De avond voor de verjaardag van haar dochter rijdt Elisa een panter aan. Die aanrijding ontketent een woordenvloed bij Elisa, die plots niet meer naar huis wil terugkeren. Samen met een muzikant herbeleeft ze haar jeugd en de oorzaak van die rare ziekte met de naam ‘vaginisme’, die ervoor zorgde dat Elisa haar plaats in de wereld kwijt lijkt te zijn en elk menselijk contact een uitdaging is. Alsof een deel van haar werd geamputeerd en er gewoon niet meer is.
Tijdens een surreële roadtrip gaat Elisa op zoek naar haar eigen waarheid en die van een maatschappij die niet weet hoe het moet omgaan met de vrouwelijke seksualiteit.

Mouvements d'identité
180 minuten

‘Mouvements d’identité’ is de som van drie delen die onafhankelijk van elkaar kunnen zijn, maar die ook zo zijn ontworpen dat ze met elkaar resoneren. Elk deel brengt het verhaal van een vrouw en haar relatie met de wereld (de Franse Myriam Saduis met een Tunesische vader, de Nigeriaanse Aminata Abdoulaye en de Burkinese Edoxi Gnoula). Zo legt deze voorstelling de, soms zelfs fysiek voelbare, spanningen bloot die heersen tussen Afrikaanse landen (Tunesië, Burkina Faso, Niger) en Europa (Frankrijk en België). Deze drie vrouwen hebben elk hun herkomst en hun afstamming in vraag gesteld voor een nieuw leven, een nieuwe stem en een nieuw bestaan. De rode draad tussen deze verhalen is een beweging, een onafgewerkte, tijdloze, open zoektocht.

L'heureux élu
Kleur  -  105 minuten

Uniek aan deze voorstelling zijn de scherpe, perfect uitgewerkte dialogen die toch heel natuurlijk aanvoelen en de herkenbaarheid van de personages. Éric Assous inspireerde zich op tijdloze thema’s uit het dagelijkse leven zoals de liefde en relaties, maar dan ondergedompeld in de tijdsgeest van vandaag. ‘L’heureux élu’ vertelt het verhaal van veertigers die het goed voor elkaar hebben, de hogere middenklasse met een vleugje bohémien.

Charline is gelukkig want ze gaat trouwen met de man van haar dromen. Maar voor ze hem voorstelt aan haar beste vrienden, waarschuwt ze hen dat hij een beetje anders is… Hij is mooi, rijk en verfijnd, maar houdt er een ‘speciale’ visie op na.

la-monnaie-ndiwndq2nja1ma.jpg

Victor Frankenstein

van Karine Birge
screen_shot_2018-06-11_at_16.45.11.png

Rater, mieux rater encore

van Hervé Piron
l_empreinte-du-vertige2-site_01.jpg

L'empreinte du vertige

van Angèle Baux Godard
la-monnaie-mju3oduzodexmq.jpg

Don Pasquale

van Laurent Pelly
logo_inverse

Download...