Duits

PARSIFAL
1 minuten

Koninklijke Muntschouwburg

Parsifal is Richard Wagners testamentaire hoogtepunt. In deze zoektocht naar de Graal roept Wagner zowel pijn en leegte als hartstocht en licht op en zet hij spirituele liefde tegenover profane liefde. Die vele interpretatieve mogelijkheden van dit ‘sacrale podiumfeest’ wilde Romeo Castellucci net benadrukken bij zijn eerste operaproductie in 2011. Tien jaar later keert de productie terug naar het theater waar het werd gecreëerd. Parsifal wordt nu gedirigeerd door onze muziekdirecteur Alain Altinoglu – aan het hoofd van ons Symfonieorkest – die er na het succes van Lohengrin en Tristan und Isolde zijn Wagneriaanse queeste mee verderzet. Dit wordt ongetwijfeld meer dan een eenvoudige herneming -...

LULU
200 minuten

De Munt:

“Ik ben een muze voor tal van componisten, doorgaans mannen. Ze verdrijven hun demonen met mij, althans dat hopen we. Alban Berg deed vast en zeker hetzelfde met Lulu.” Sopraan Barbara Hannigan realiseerde in 2012 een krachttoer met haar vertolking van Lulu in de productie van Krzysztof Warlikowski. Negen jaar later gaat ze samen met het artistieke team opnieuw de uitdaging aan om deze ongrijpbare en fascinerende vrouw gestalte te geven.

Les Partisans
Kleur  -  100 minuten

Welkom in de Karpaten in 1943. Een groep van Joodse partizanen is samen op pad. Mannen, vrouwen, kinderen en bejaarden verenigd door eenzelfde doel, opgejaagd door eenzelfde vijand en aangevoerd door Kamil, hun commandant. Met heel weinig middelen trekken ze vol overgave en ongeziene durf op een missie. Ze strijden niet alleen voor hun eigen leven, maar voor het leven en de zielen van de gedeporteerden die opgesloten zitten in de treinen richting concentratiekampen.

TRISTAN UND ISOLDE
100 minuten

Richard Wagner schreef met Tristan und Isolde (1865) een van de grootste monumenten die ooit ter ere van een onmogelijke liefde is opgericht. Hij sloeg er op harmonisch, melodisch en esthetisch vlak resoluut nieuwe wegen mee in. In mei 2019 stelt de Munt een nieuwe productie voor van dit archetype van de westerse kunst. Een uitdaging van formaat. Met muziekdirecteur Alain Altinoglu kan het Symfonieorkest van de Munt alvast rekenen op een Wagnerspecialist. Het originele regieconcept van beeldend kunstenaar Alexander Polzin en cineast Ralf Pleger zet in op een sterk gestileerd spel van tijdloze beelden en installaties, alles gerealiseerd in de ateliers van de Munt.

Die Zauberflöte
150 minuten

‘De kracht heeft overwonnen en kroont tot loon de schoonheid en de wijsheid met eeuwige kroon!‘ Zo eindigt Die Zauberflöte, een van dé symbolen uit de Europese cultuurgeschiedenis. Nadat regisseur Romeo Castellucci al eerder het sublieme Parsifal en Orphée et Eurydice naar de Muntschouwburg bracht, nodigt hij ons nu uit voor een meesterwerk uit de Verlichting. In deze originele en uitdagende interpretatie is de triomf van de Zon – de allegorie van de deugden – even verblindend als heilzaam. Castellucci wordt bijgestaan door Antonello Manacorda, die onlangs ook Lucio Silla dirigeerde op ditzelfde podium, een vroege maar vooruitstrevende opera van Mozart.

Lohengrin
270 minuten

‘In werkelijkheid is deze Lohengrin een volledig nieuw fenomeen voor het moderne bewustzijn!’ Richard Wagner beschrijft zijn zesde opera, die hij afrondde in het revolutierijke jaar 1848, zelf als innoverend. Hoewel de opera nog steeds als een van zijn romantische werken wordt gezien, is het toch een duidelijke voorbode van zijn nieuwe visie op muzikale dramatiek. Hij brengt de middeleeuwse legende over de Zwaanridder als een openbaring over ware en onvoorwaardelijke liefde. Onze dirigent Alain Altinoglu, die dit werk eerder al dirigeerde in Bayreuth, waakt over de muzikale kwaliteit. En regisseur Olivier Py, bij ons al bekend voor zijn prachtige regie van Les Huguenots en Hamlet schuwt het politiek-revolutionaire kantje van Wagner niet.

Brechts Dreigroschenfilm
Kleur  -  110 minuten

Een vrije, satirische adaptatie van de Driestuiversopera van Bertold Brecht, waarin de avonturen van Brecht en zijn entourage op en naast het podium van de opera worden verteld parallel met zijn vruchteloze pogingen om zijn oeuvre aan te passen aan de wereld van de cinema.

Professor T (Remake Duitsland)
Kleur  -  60 minuten

Jasper Teerlinck, een briljante professor in de criminologie, is heel populair bij zijn studenten -zolang hij hen de huid niet vol scheldt, tenminste. Door de rest van de wereld wordt hij iets minder geapprecieerd. De reden daarvoor is simpel: professor T. is absoluut niet sociaal, zegt steeds wat hij denkt en verdedigt het liefst meningen die ingaan tegen de publieke opinie. Dat hij een redelijk extreme vorm van smetvrees heeft, helpt ook niet echt.

Supported by Taxshelter.be

logo_inverse

Download...