Véronique Dumont

PEGGY PICKIT
80 minuten

Twee bevriende koppels, die vroeger samen geneeskunde hebben gestudeerd, ontmoeten elkaar weer na jaren. Hebben de oude vrienden elkaar nog veel te vertellen? Liz en Frank leiden een gezellige, burgerlijk leven in een Europese grootstad. Karen en Martin zijn net gehaast vertrokken uit Afrika, waar ze zes jaar werkten in een kliniek. Iedereen fantaseert over het groenere gras van de ander: het geslaagde burgerlijke leven van de ene tegenover het humanitaire engagement van de andere, al zij het een tikje neokolonialistisch. En dat is zichtbaar in de geschenkjes die ze aan elkaar geven: Peggy Pickit, een plastic pop, product van een liberale maatschappij vs. Abeni-Annie, een uit hout gesneden pop uit een derdewereldland.

A CHEVAL SUR LE DOS DES OISEAUX
90 minuten

Ik schreef de monoloog À cheval sur le dos des oiseaux voor Véronique Dumont, die het verhaal vertelt van een baby die plots terecht komt in het leven van een vrouw met een geestelijke beperking.



In de kantlijn van deze tekst tracht ik wat Peter Handke het ongezocht ongeluk noemt, te bespreken. Ook Carine Bielen, een kansarme vrouw die van kindsaf aan weggestopt werd bij gehandicapten en van wie men zou kunnen zeggen: ‘Ze was, ze is geweest, ze was niets’. Bij Carine Bielen is er geen schijn, ze is wie ze is. Ze denkt niet over de wereld, ze beleeft de wereld. Ze verzet zich niet, ze verontschuldigd zich. Net zoals de maatschappij haar heeft geleerd te doen.

STANLEY
90 minuten

We volgen Stanley, een kantoormedewerker die zijn werkdagen slijt met op knoppen te drukken.

De voorstelling start op een zeer speciale dag, de dag waarop er geen enkele opdracht binnenkomt op Stanley’s computer.

Hij besluit om voor de eerste keer ooit zijn bureau te verlaten en op zoek te gaan naar antwoorden …

Zijn eerste omzwervingen bezorgen hem alleen maar meer vragen. Waar zijn alle collega’s? Wat ben ik vergeten? Waarom werkt niets?

Elke keer als de ontknoping dichtbij lijkt, wordt Stanley onverbiddelijk weer naar start gestuurd.

FORETS PAISIBLES
80 minuten

Forêts paisibles zet een familie op podium. Een trio dat schrijnend uitblinkt in middelmatigheid en zich verliest in een fantasiewereld, in een archaïsche maatschappij waar misdaden zoals moord en incest nog niet duidelijk zijn ontrafeld. Balancerend als een koorddanser op een mythologisch touw dat niet meer dan een schijnvertoning is van zichzelf. Een mythologische vaudeville in een wankele constructie van ruw hout, die geenszins probeert haar ontdekkingen te verbergen, op een leeg podium, waarvan de intrinsieke naaktheid meteen tot in de botten van de kijker trekt.

Arctique
150 minuten

In een niet zo verre toekomst staat Groenland op het punt om zich volledig onafhankelijk te verklaren en zijn grenzen te sluiten. Als nieuwe Eldorado en grote economische macht verhuurt het land een groot deel van zijn grondgebied aan mijnbouwbedrijven en aan Chinees-Russische oliebedrijven die een sterke impact hebben op het interne beleid van het land.

Supported by Taxshelter.be

exen1.jpg

EXEN

van Tim Mielants
les_miennes_2.jpg

LES MIENNES

van Samira El Mouzghibati
ici_je_legue.jpg

ICI JE LÈGUE CE QUI NE M'APPARTIENT PAS

van Habib Ben Tanfous
logo_inverse

Download...