Thomas Dubot

A CE QUI MANQUE
90 minuten

‘A ce qui manque…’ is ontstaan uit een gemis, een afwezigheid die ik, toen ik het Conservatoire de Liège verliet, vorm en gestalte wilde geven door te schrijven.
Mijn afstudeerproject besprak de opvoering van het toneelstuk ‘L'Intruse’ van de Gentse symbolist Maurice Maeterlinck ... Het werd een (vreemde) ontmoeting, een drievoudige zou ik zeggen: met de auteur, de tekst en het thema – hoe de Dood binnendringt bij een wachtende familie en de invloed van de Dood op de mensen.

DANS LA NUIT
100 minuten

Het geheugen is een bouwer van het eeuwige – jeugdigheid is een explosie, een verticaal verzet tegen stof. Deze twee a priori tegengestelde stromingen, het geheugen en de jeugdigheid, zijn de twee bouwstenen van deze voorstelling. Ik wil ‘Drums in the night’ herwerken om onze kwetsbaarheid in vraag te stellen – om aan te tonen waarom dit vandaag synoniem staat met kracht en vurigheid. ‘Drums in the night’ of ‘Tambours dans la nuit’ wordt ‘Dans la nuit’, een esthetische, grafische en lichamelijke metamorfose waarbij ons vermogen om onszelf te verdedigen zichtbaar wordt in de duisternis. In deze herwerking en door de nadruk te leggen op de individuele en gezamenlijke verdedigingsmechanismen, willen we de toeschouwer weer centraal stellen in het theater en hem actief betrekken.

ETHER/AFTER
105 minuten

Ether/After vervolgt het pad van ‘L’Eveil du printemps’, maar ditmaal bevinden we ons in Brussel met de Brusselse en Europese jeugd in de hoofdrol.

Toen ‘l’Eveil du Printemps’ in mei 2018 in het Théâtre National werd getoond zaten er veel jongeren in het publiek die zich sterk aangesproken voelden.

Zo ontstond het idee om voort te bouwen op dit werk voor én met jongeren uit verschillende sociale milieus en theater te maken met hen in de rol van dramaturg.

In Ether/After onderzoeken we hoe de Brusselse jeugd denkt over de verhouding tussen man en vrouw, over verlangen, de dood, seksualiteit, gezag en Kunst.

Het tweede deel van Ether/After is fantasierijker en brengt de vragen en antwoorden van de acteurs van ‘L’Eveil’ terug weer naar voren.

Régimes amoureux
80 minuten

Omdat Thomas depressief is, organiseert zijn vriendin, Léa, een diner met vrienden om hem er weer bovenop te helpen. Marie, Antoine en Sami hopen samen met Léa dat Thomas zich na deze avond weer beter zal voelen. Maar het tegendeel is waar, alles lijkt radicaal in het honderd te lopen. Thomas kondigt namelijk aan dat hij gaat sterven en vraagt of ze hem willen verorberen. In dit tragikomische stuk lijken de personages te streven naar een leven als tragische held. Elk personage wordt op zijn eigen eenzame en geheime manier gekweld door een razende honger naar het leven. In elk van hen heerst een onstilbaar verlangen naar een grandioos bestaan, vol uitdagende kwellingen, avontuurlijke queesten en ontembare leeuwen.

L'éveil du printemps
150 minuten

L’éveil du printemps toont, in een klein provinciestadje met een benauwende sociale controle, het opkomen van het sap bij een twaalftal pubers. Ze ontdekken hun ontluikende seksualiteit en de bijbehorende bevliegingen en angsten; en ze botsen tegen een door de volwassenen opgetrokken muur van onderdrukking, verboden en taboes.

De dood waart rond (abortus, zelfmoord enz.), maar de Man met het Masker, een abstract, allegorisch personage, houdt een oogje in het zeil en laat de levensdriften zegevieren.

Supported by Taxshelter.be

chien_de_fayenca.png

CHIEN DE FAIENCE

van Héloïse Jadoul
williamsurlepave.png

WILLIAM SUR LE PAVE

van Maël Grand Bossi
mon_coeur_en_arriere.jpg

MON COEUR EN ARRIERE

van Sarah Gouret
logo_inverse

Download...