Anicio Zorzi Giustiniani

FALSTAFF
1 minuten

De Munt:

“Tutto nel mondo e burla” (alles in de wereld is een grap). In zijn allerlaatste opera neemt Verdi afscheid met een berustende glimlach. Shakespeares rondbuikige, immorele, maar nooit onsympathieke sjacheraar Falstaff krijgt er lik op stuk, nadat hij met twee rijke, getrouwde vrouwen probeert aan te pappen. Een komedie op maat van regisseur Laurent Pelly dus, die na zijn gesmaakte publiekstrekkers De gouden haan (2016) en Don Pasquale (2018) andermaal tekent voor een eindejaarsproductie in de Munt. In een setting die verwijst naar de klassieke Britse televisiekomedie schuift hij graag de cynische elementen uit het verhaal naar voren, toont hij ook aandacht voor de wreedheid achter de grap, en voor de melancholie achter de lach.

Don Pasquale
1 minuten

‘Ik hou ervan om te stralen en grapjes te maken.’, vertelt de kokette Norina, het vrouwelijke hoofdpersonage van Don Pasquale. De 64e opera van Donizetti kan sinds zijn creatie in 1843 rekenen op een ongekend succes. De ervaren theaterschrijver bewerkte een bestaand libretto over een eeuwenoud komisch onderwerp: een oude vrijgezel wil trouwen om zijn erfenis veilig te stellen, maar hij wordt, op soms hilarische wijze, tegengewerkt door een jong stel dat zich benadeeld voelt. Hoewel Donizetti gebruik maakt van de bekende opera buffa-technieken, slaagt hij erin de farce te verrijken met een compact plot, geloofwaardige personages en melodieuze recitatieven. Regisseur Laurent Pelly voegt een stevige portie surrealisme toe aan het humoristische en bitterzoete verhaal.

Supported by Taxshelter.be

logo_inverse

Download...