Théâtre

UNE CEREMONIE
120 minutes

Le Raoul Collectif staat voor een eindeloze, onuitputtelijke reis, waarbij elke voorstelling een soort screenshot is van een vruchtbare verbeelding, een onverzadigbare strijd voor een collectieve artistieke en politieke gevoeligheid. De tijd is een bondgenoot, onveranderlijk en nauw verbonden met die reis. Traagheid is een vereiste, een utopie, een wapenschild.

DIEU LE PERE
90 minutes

In ‘Dieu le Père’ begint Roda aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven. In dit nieuwe stuk lukt het Roda eindelijk om zijn afwezige vader op te sporen, de vader waar hij zo lang over gefantaseerd heeft. ‘Ik heb geprobeerd om in contact te blijven via telefoon. Op onze betere dagen raakten we toch aan 30 seconden. Ons record is 1 minuut 10. Voornamelijk omdat hij verbindingsproblemen had. Die eerste 25 seconden van ‘Hallo? Hoor je me?’ gingen snel voorbij’.

Hij spreekt eerlijk en zonder terughoudendheid over zijn moeder. Haar duik in het geloof en het schoonheidssalon dat ze tegelijkertijd uitbouwt – Instituut Makki, een zonne- en pedicurecenter, dat een waar goudmijntje blijkt te zijn.

CARCASSE
60 minutes

Een tiener. Een familie van twee broers en een zus. Stilte. Een crematorium, een begrafenisondernemer, een overleden vader. De tiener was op vakantie toen het gebeurde. Hij komt terug voor de begrafenis. Het aftellen naar de ceremonie is begonnen. CARCASSE is het verhaal van een 17-jarige jongen die tijdens deze familiegebeurtenis wordt ondergedompeld in het onuitgesprokene. Hij besluit zich te verzetten tegen het hardnekkige zwijgen van volwassenen. Dit is het begin van een soort overgangsrite waarbij hij zijn stem zal vinden en voor het eerst zal durven om zijn mannetje te staan. De begrafenis en alle sluimerende spanningen, frustraties en onbegrip zijn de basis van dit verhaal.

PREPARATIFS
90 minutes

‘Tussen november 1975 en maart 1977 houdt Peter Handke een dagboek bij getiteld Le poids du monde, oftewel ‘Het gewicht van de wereld’. Een notitieboekje waarin hij beschrijft wat hij gezien heeft, op een minimalistische, fragmentarische manier. Een combinatie van eenvoud, nauwkeurigheid en de waan van de dag.
Dit is een voorstelling in de vorm van een dagboek, met echte gebeurtenissen, maar ook situaties die Handke zag, hoorde, las en fantaseerde. Het stuk gaat over de moderne wereld in al zijn vreemdheid. Het kaart de eenvoudige wonderen van het dagelijks leven aan, onze relatie tot de ander, tot het object, tot de werkelijkheid, tot de tijd, tot het licht. Slechts sporadisch doorklieft een woord de stilte.

ROMEO ET JULIETTE
50 minutes

‘Romeo et Juliette’ is theater op maat van een jong publiek. De taal van Shakespeare wordt op een lichte, behapbare manier gebracht voor kinderen tussen 10 en 14 jaar. De voorstelling gaat op zoek naar wat achter dit wereldbekende liefdesverhaal schuilt. Wat maakt van dit stuk een meesterwerk en hoe kunnen we dit toepassen op onze wereld vandaag? Die diepgewortelde haat tussen clans… Vier acteurs staan fris, vurig en af en toe haast delirisch op het podium. Samen spelen ze 15 personages uit het bekende verhaal over twee geliefden die halsoverkop het noodlot tegemoet gaan zonder dat iets hen kan stoppen.

L'errance de l'hippocampe
90 minutes

‘L'Errance de l'hippocampe’ nodigt de toeschouwer uit op een reis doorheen het universum van het geheugen, een onderzoek naar het snijvlak tussen het persoonlijke en het collectieve geheugen. Waar situeert het digitale geheugen zich en wat veroorzaakt een black-out? Dit originele stuk daagt het publiek uit om in zijn onderbewustzijn te duiken, daar waar het geheugen flirt met de fantasie, daar waar herinneringen ontstaan. Hoe werkt het geheugen? Hoe resoneert een persoonlijke herinnering in het collectieve geheugen? Hoe blijft een herinnering ons bij, hoe raakt deze vervormd en hoe kan een herinnering de toekomst sturen? Het stuk werd gecreëerd aan de hand van interviews en workshops met mensen met geheugenstoornissen, Alzheimerpatiënten en geheugen-experten.

POINTS DE RUPTURE
90 minutes

Aan de hand van een kortverhaal en documentair materiaal onderzoekt Françoise Bloch/Zoo Théâtre die momenten waarop een mens zich losmaakt van het systeem of de groep waarin hij zich bevindt en een andere weg inslaat. Burn-out, rebellie, crisis, zware verdeeldheid? Welke geïdealiseerde visie, nachtmerrie of bewustzijn duikt op en verstoort onze verbeelding waardoor er afkeer groeit? Welke emoties of andere invloeden maken die afwijzing definitief?

Een groep acteurs ontleedt samen wat aan de basis ligt van dit concept.

Les Affreux
50 minutes

Zij is een oude dame. Hij is haar overbuur en twee keer zo jong. Alle twee wonen ze in een rustige wijk, waar alle huisjes op elkaar lijken en het goed leven is. Het zijn bovendien erg mooie huisjes. Hier fluiten ook de vogels, pikken de kippen het graan, en is de lucht vervuld van het heerlijk aroma van de bloemen... Kortom, ze hebben alles om gelukkig te zijn. Het enige probleem is wel dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Hoe komt dit, vraagt u zich wellicht af? Tja, zij weet het niet en hij ook niet! Ze haten elkaar gewoon en daarmee basta! In al die jaren kon er geen enkel knikje of Hallo! van af. Het enige wat ze wel doen is plannen bekokstoven om het leven van de ander zuur te maken. Hoe ver willen ze gaan? Best ver.

LES ATRIDES
90 minutes

Geweld als antwoord op geweld
Na de Trojaanse oorlog keert legeraanvoerder Agamemnon als overwinnaar weer naar huis waar hij als een held wordt onthaald. Maar zijn succes heeft een bittere nasmaak: om de goden gunstig te stemmen, moest hij namelijk zijn dochter, Iphigeneia, opofferen. Zijn vrouw, Klytaimnestra, is woedend en zint op wraak.
Samen met Aigisthos, haar minnaar, vermoordt ze Agamemnon zodra hij voet in het paleis zet.

NOTRE DRAME DE PARIS
80 minutes

‘Notre drame de Paris’ is een zeer vrije adaptatie van de bijna gelijknamige roman van Victor Hugo.
Het verhaal start de dag na de verwoestende brand. Vier waterspuwers die het vuur aan de schenen voelden, vertellen over de dramatische nacht en dompelen ons tegelijkertijd onder in het gekende verhaal van Victor Hugo.
Vijf acteurs staan op het podium en spelen zowel de waterspuwers als de hoofdpersonen van de roman: Esmeralda, Quasimodo, Claude Frollo, Phoebus en Gringoire.
De voorstelling wordt in juli 2020 gespeeld in Avignon of in Parijs, en in februari 2021 in Brussel.

ether_after.png

ETHER/AFTER

de Armel Roussel
comment_je_suis_devenu_un_super_hero.jpg

COMMENT JE SUIS DEVENU SUPER-HEROS

de Douglas Attal
ballon_bandit.png

BALLON BANDIT

de Didier Poiteaux
notre_dame_de_paris_debroux_thierry.png

NOTRE DRAME DE PARIS

de Thierry Debroux
logo_inverse

Chargement...