Théâtre

L'ETUDIANTE DE MONSIEUR HENRI
110 minutes

‘L’étudiante et Monsieur Henry’ zal voor de eerste keer in België vertoond worden en in de TRG.
Deze originele tekst maakt komaf met de stereotypen tussen verschillende generaties. Een oude chagrijnige brompot breekt met alle traditionele gezinswaarden. Een ander thema is de blik van jongeren op ouder worden. Verder kaart dit stuk een zekere hypocrisie aan die leeft in onze maatschappij tegenover ouderdom, hetgeen ondenkbaar zou zijn in andere culturen. In onze westerse maatschappij worden ‘oudjes’ weggestopt in een bejaardenhuis. Dat sust het geweten en zorgt ervoor dat we niet moeten denken aan onze eigen oude dag. Bij andere maatschappijen of culturen worden ouderen eerder beschuwd als wijs... en dus hoog in eerbied. Dit is een ongezien standpunt in de komedie.

ADORABLE JULIA
110 minutes

In dit toneelstuk wordt het vreemde leven van komedianten een karikatuur. Wat is echt en wat is voor de show? De grens is maar vaag, met veel komische effecten en oneliners tot gevolg., misverstanden en slaande deuren. Woorden kunnen nep zijn. Tussen toneel en het leven moet men kiezen! Echt? Adorable Julia zegt wat anders. Theater maakt het leven wat zotter en smukt de levensstijlen op.

Dit toneelstuk is origineel omwille van de periode waarin het zich afspeelt: de jaren ’50. Dit houdt ook in dat de tekst, het decor, de kostuums en accessoires uit die periode zijn. Verder schuilt de originaliteit in het feit dat de toeschouwers achter de schermen kunnen kijken.

ELOGE DE L'ALTERITE
120 minutes

Isabelle Pousseur schreef een lezing-voorstelling op basis van twee belangrijke teksten van de ‘Studio du Théâtre Océan Nord’ (een permanente workshop met acteurs en regisseurs over het belang van toneel). Vanuit verschillende invalshoeken vertelt ze haar persoonlijke verhouding tot het anderszijn. De eerste tekst is een CONFERENTIE OVER ANDERSZIJN en benadert het thema vanuit de lens van de regisseur en de vier belangrijkste ontmoetingen die gemaakt worden: met de auteur, acteurs, personages en toeschouwers. De tweede tekst ‘JE TOMBE AMOUREUSE DES AUTEURS’ (vrij vertaald als ‘Ik word verliefd op auteurs’) is theatraler van vorm dan de eerste.

LA FILLE DU SACRIFICE
90 minutes

Rehab Mehal is toneelspeelster, actrice en regisseur. Zelf afkomstig van een multiculturele achtergrond werkt ze al tien jaar rond multiculturaliteit. Ze heeft Marokkaanse roots van beide ouders en Europees van de verschillende steden waar ze leefde (Montpellier, Londen, Parijs, Rijsel en Brussel)

LA FILLE DU SACRIFICE vormt het derde luik van de trilogie LA RÉCONCILIATION, van de eerste twee delen (EL KOUDS, MA JÉRUSALEM en SUR LE CHEMIN) waren er een vijftigtal voorstellingen in Frankrijk en België, zowel in de openbare ruimte als in theaters.

ORPHELINS
80 minutes

Un soir, Liam entre sans prévenir chez Hélène, sa soeur, et Danny, son beau-frère. Il est couvert de sang, en état de choc. Il y a eu un accident. Ou une agression. Pour lui non plus, ce n’est pas très clair. Il annonce en tout cas qu’un jeune homme, dehors, est blessé. Danny veut porter secours au jeune homme, mais Hélène souhaite d'abord comprendre ce qui vient de se passer.
A mesure qu'ils le questionnent, la vérité se tord dans le discours de Liam: la tension grandit et dévoile la part d’obscurité de chaque personnage.
Dans ce contexte de crise, la parole devient complexe, ambiguë, et les relations intimes sont bouleversées.

A CHEVAL SUR LE DOS DES OISEAUX
90 minutes

Ik schreef de monoloog À cheval sur le dos des oiseaux voor Véronique Dumont, die het verhaal vertelt van een baby die plots terecht komt in het leven van een vrouw met een geestelijke beperking.



In de kantlijn van deze tekst tracht ik wat Peter Handke het ongezocht ongeluk noemt, te bespreken. Ook Carine Bielen, een kansarme vrouw die van kindsaf aan weggestopt werd bij gehandicapten en van wie men zou kunnen zeggen: ‘Ze was, ze is geweest, ze was niets’. Bij Carine Bielen is er geen schijn, ze is wie ze is. Ze denkt niet over de wereld, ze beleeft de wereld. Ze verzet zich niet, ze verontschuldigd zich. Net zoals de maatschappij haar heeft geleerd te doen.

CHRONIQUES MARTIENNES
60 minutes

Dit toneelstuk is geschikt voor alle leeftijden vanaf 7 jaar en is een aanpassing van de science fiction bestseller van Ray Bradbury. Mars wordt door aardlingen aangevallen. We werpen een scherpe blik op onze eigen maatschappij die belust is op veroveringen. Met een decadente humor en tederheid trachten zowel mensen als buitenaardse wezens zichzelf te redden en te overleven. Een belangrijke les in liefde en samenleving. 

THE KINGDOM
120 minutes

THE KINGDOM spant de dertigjarige geschiedenis van twee gezinnen die de moderne wereld hebben verlaten om in vrede te leven met de natuur en die, geteisterd door conflicten, worden ingehaald door al wat ze achter zich wilden laten.

Op een dag beslist de vader van één van de gezinnen, een schrijver die diep in de schulden zit, zijn vrouw en vier kinderen mee te nemen naar het andere eind van de wereld. Het gezin volgt de droom van de vader tot in Oost-Siberië, waar een nieuwe wereld stichten.

L'ECOLE DES FEMMES
90 minutes

Arnolphe wil zichzelf beschermen tegen overspel en zoekt een vrouw die eeuwig van hem zal houden en oneindig dankbaar is. Daarom kocht hij een 4-jarig meisje die hij opvoedde in totale onwetendheid. Ondertussen is ze 17 jaar oud. Hij zal eindelijk met haar kunnen trouwen – zoals de maatschappij het hem toestaat, zoals zijn hart het verlangt en zoals zijn instinct hem aanmoedigt. Maar het kopen van een vrouw blijkt toch niet genoeg om haar te bezitten... Agnes is een iets te goede student van de school van het leven.

CUISINE ET DEPENDANCES
110 minutes

Voor dit stuk putten Agnès Jaoui en Jean-Pierre Bacri thema's uit onze samenleving. Tijdloze thema's zoals liefde en relaties, maar dan gesitueerd in onze huidige tijd. Met ‘Cuisine et dépendance’ nemen ze ons mee naar welvarende veertigjarigen, een bourgeoisie met Boheemse trekjes en de mediawereld. In deze relevante maatschappelijke komedie delen Agnès Jaoui en Jean-Pierre Bacri de visie en het verlangen om onze traagheid, luiheid en conformisme te doorbreken.

titina_1.png

TITINA

de Kajsa Naess
sacrifice1.jpg

LA FILLE DU SACRIFICE

de Réhab Mehal
harvest.png

HARVEST

de Ely Dagher
chasse_a_lhomme_s2.png

CHASSE A L'HOMME S2

de Gregory Goethals
logo_inverse

Chargement...