Concert

VIER LETZTE LIEDER
1 minutes

De Munt:

Pjotr Iljitsj Tsjajkovski en Richard Strauss zijn de rode draad door het huidige symfonische seizoen van de Munt. Maar in het voorlaatste concert van dit culturele jaar koppelen aan de populaire Vierde symfonie van de Russische meester en de melancholische Vier letzte Lieder van Strauss ook nieuw werk van Pascal Dusapin: Waves, zijn gloednieuwe concerto voor orgel en orkest, krijgt op 16 mei haar Belgische première. Meer nog, Dusapin componeerde het werk in opdracht van de Munt. Na de wereldcreatie van zijn opera Macbeth Underworld in september, ontdekt het Belgische publiek zo, samen met chef-dirigent Alain Altinoglu een nieuw facet van zijn creatieve universum.

Nous nous aimerons 100 ans
90 minutes

Sinds 2014 vormen 30 koorzangers het rockkoor, de Rocking Chairs. Hun eerste gezamenlijke project was ter gelegenheid van Mons 2015 waarvoor ze een jaar lang samen repeteerden. De rockers zijn tussen de 65 en 84 jaar oud en zijn eindeloos energiek en ruimhartig. Het koor brengt met ‘Nous nous aimerons 100 ans’ het verhaal van een koppel, Zij en Hij, in goede en slechte tijden. Ze proberen te vertalen hoe het is om samen te leven en hoe zij omgaan met het verstrijken van de tijd. Axel Cornil, Valentin Demarcin en Clément Denne volgen deze jonge rockers al meer dan twee jaar en creëerden zo een voorstelling waarin muziek en theater elkaar ontmoeten.

World Sound Track Awards
180 minutes

De World Soundtrack Awards, de belangrijkste internationale filmmuziekprijzen ter wereld, worden sinds 2001 uitgereikt door de World Soundtrack Academy tijdens een luisterrijke awardshow. Gevestigde namen worden er gevierd, maar ook beginnende componisten staan in de kijker. Je kan genieten van een symfonisch concert dat volledig in het teken van de eregasten staat: een selectie van hun werk wordt gebracht door Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé, vergezeld door filmfragmenten op het grote scherm.

Te Deum
1 minutes

“Als de goede God mij tot zich roept en vraagt ‘Wat deed je met de talenten die ik je gaf?’, dan toon ik hem de partituur van mijn Te Deum, en dan zal hij een genadevolle rechter voor mij zijn.” Met het Te Deum, “de trots van [z]ijn leven”, schreef Bruckner een groots opgevat werk “voor koor, soli en orkest, met orgel ad libitum”. Gustav Mahler doorstreept deze laatste aanduiding in zijn persoonlijke partituur en verving die met een vleugje humor door “voor engelentongen, Godzoekers, gekwelde harten en in vuur gereinigde zielen”. Bruckners extatische lofprijzing van God vindt een waardige evenknie in de zelden uitgevoerde Tweede symfonie.

Beethoven for kids
1 minutes

«Apprenez la vertu à vos enfants : elle seule pourra les rendre heureux!» Beethoven avait tort : plus de deux siècles après, sa musique fait toujours autant le bonheur des petits et des grands. Après le succès du concert familial autour du Shéhérazade de Rimski-Korsakov, Alain Altinoglu en propose un autre cette saison. La formule permet aux enfants (dès 6 ans) de découvrir les secrets de l’orchestre et de la musique classique en compagnie de leur famille ou de leurs amis. Le directeur musical guidera cette fois l’Orchestre et le public de la Monnaie dans l’œuvre de Beethoven, dont les symphonies étaient plus grandioses, plus complexes et plus empreintes d’émotions que ce à quoi ses contemporains étaient habitués.

Beethoven 1 & 3
1 minutes

Ludwig van Beethoven is de componist die, meer dan wie ook, de muziek ingrijpend heeft veranderd. De integrale van diens negen symfonieën geeft Alain Altinoglu een prachtkans om dit te illustreren. Schumann stelde dat men het “genie van Beethoven” alvast kon “aantonen aan de hand van zijn Eerste symfonie …” Wanneer Beethoven in Wenen dit werk laat weerklinken, is de wereld sterk gewijzigd in de nasleep van de Franse revolutie. De Eerste sluit nog aan bij het klassieke ideaal van Mozart en Haydn, maar toont ook al een zekere afstand van het symfonische genre, onder meer in het openingsakkoord. Voor Beethoven lag de weg open naar zijn Sinfonia eroica, in toon en omvang een scharnierwerk zonder weerga.

Beethoven Ouverture
1 minutes

“Muziek is een hogere openbaring dan alle wijsheid en filosofie”, vond Beethoven. Openbaring en ontdekking staan centraal in dit feestelijke concertprogramma, dat het nieuwe Muntseizoen opent en vooruitblikt op enkele grote thema’s die erin aan bod komen. Beethovens Coriolan-ouverture is een krachtig aperitief voor de integrale van de Beethoven-symfonieën die dit seizoen op het programma staan. Bruchs Concerto voor twee piano’s getuigt van de constante bekommernis om ook in onze concertcyclus minder bekende maar niet minder waardevolle muziek voor het voetlicht te brengen. De Schilderijententoonstelling van Moesorgski / Ravel verwijst dan weer naar de Russische toets die de operaprogrammering op het einde van dit seizoen krijgt.

Hary Janos
1 minutes

Heidense wreedheid, explosieve en provocerende melancholie en demonische instincten … Stuk voor stuk echo’s van de duizend jaar oude Hongaarse psyche’, zou Béla Bartók gezegd hebben. Na twee concerten die volledig gewijd waren aan de muziek van Liszt en Bartók, zet Alain Altinoglu zijn zoektocht naar de Hongaarse ziel verder. Tegenover dat heidense, wrede, melancholieke of demonische staat ook een pure schoonheid en een grote vitaliteit en subtiliteit die van dit concert een uniek pareltje maken. Ditmaal koos Altinoglu voor een ontmoeting tussen Bartók en Kodály. De Zeven kinderenzangkoren van Bartók, zijn Tweede concerto voor viool en de bekende Háry János- suite van Kodály zijn een mooi voorbeeld van moderne muziek die een breed publiek weet te bekoren.

Passion de Veneziano
80 minutes

De Johannespassie is in de Napolitaanse versie van 1685 een prachtige illustratie van de grote verschillen tussen de protestantse visie op het lijdensverhaal (gekend van bij Bach) en de sensuele opvatting van de Italiaanse stijl.

Gaetano Veneziano (1665-1716) maakt deel uit van de eerste generatie grote Napolitaanse componisten en werd in 1704 benoemd tot ‘maestro di cappella’ in Napels. Hij weidde zich uitsluitend aan kerkmuziek en werd sterk beïnvloed door de Napolitaanse operastijl.

VIVA!
85 minutes

Viva! een totaalspektakel over Antonio Vivaldi. Vincent Engel schijnt een nieuw licht op de componist en schets een beeld dat nauw verbonden is met het oeuvre van de maestro. In dit multidisciplinaire project komen zowel instrumentale muziek, literatuur, opera en theater als beeldende kunsten aan bod dankzij de unieke videoprojecties. Pietro Pizzuti geeft gestalte aan Vivaldi, het Barokke orkest Muffatti verzorgt het muzikale aspect, Benjamin Struelens gaat over de scenografie en de videocreaties en Gabriel Alloing leidt het geheel in goede banen als regisseur.

titina_1.png

TITINA

de Kajsa Naess
sacrifice1.jpg

LA FILLE DU SACRIFICE

de Réhab Mehal
les_intranquilles.png

LES INTRANQUILLES

de Joachim Lafosse
harvest.png

HARVEST

de Ely Dagher
logo_inverse

Chargement...