9. EN COURS MINFIN ATTESTATION FISCAL

Dimanche
80 minutes

Dimanche is de allereerste samenwerking van Compagnie Chaliwaté en Focus Company. De voorstelling situeert zich in de nabije toekomst. De mensheid is er niet in geslaagd om zich aan te passen aan de steeds snellere klimaatverandering.
Het is officieel het einde van de wereld zoals we die nu kennen.

Dimanche reist heen en weer tussen droomwereld en realiteit en schetst een portret van een chaotische mensheid die de voeling met de werkelijkheid volledig kwijt is. Een twijfelachtige ode aan de inventiviteit van de mens in een poging om zijn dagelijks leven in stand te houden, zelfs tot in het absurde. Het verhaal zoomt in op drie klimaatrampen en de rechtstreekse gevolgen daarvan voor ons, zoals de stijgende temperaturen en de steeds gewelddadigere orkanen en tsunami’s.

CARNAGE
110 minutes

Dit creatieproject brengt 13 mensen samen, waaronder 6 acteurs. HIVE is een weerspiegeling van de woede die leeft onder de hedendaagse jeugd. Een zomerbar is uiteraard gesloten voor de winter... Maar wat als die winter maar niet wil eindigen? De bar die normaal zindert van de energie, muziek, festiviteiten, verhitte conflicten en zwoele dansen, ligt er nu stil en eenzaam bij. Voor zes jongeren is de zomerbar hun uitvalsbasis. Sommigen wonen er, anderen komen er om te werken of hangen er gewoon wat rond. Maar de winter is lang en guur. Hevige verlangens verdwijnen geleidelijk aan naar de achtergrond. Iedereen zoekt nieuwe manieren om de moed niet te verliezen. Maar de hardnekkige kou is onverbiddelijk. Hoop lijkt een lang vervlogen herinnering.

Lichens
90 minutes

Karine Ponties is al lang gefascineerd door animatie omdat het de magie van beweging zo mooi voorstelt. Ze liet zich inspireren door ‘Tale of tales’ een bekroonde Russische animatiefilm van Yuri Norstein, een soort poëtische smeltkroes van herinneringen aan de 20e eeuw. Lichens is een stuk waarin de poëtische realiteit ontstaat uit tegengestelde werkelijkheden die door montage of metamorfoses worden gecreëerd. Het is een niet-verhalend stuk in zes scènes, voor zes performers, elk met hun eigen specifieke touch. Een doorschijnend landschap met archetypische figuren, een minotaurus, een klein meisje en haar springtouw; details van spieren en botten; een badkamer die zich omkeert in zichzelf...

La peste
110 minutes

La Peste wil, in navolging van Camus, geen deel uitmaken van het ‘onredelijke zwijgen van de wereld’, maar zich verankeren in een beweging van reflectie en het waarschuwen van toekomstige generaties. La Peste is een spectaculair verhaal dat ons nieuwe inzichten biedt over onze tijd. De tekst van Camus nodigt ons uit om de opkomst van het populisme  van de jaren 30’ te vergelijken met onze huidige situatie. Voor de creatie van deze nieuwe voorstelling verzamelde TRG een groep kunstenaars van topniveau rond zich: performers, scenografen, licht- en kostuumontwerpers, … Een maand lang staan tien acteurs elke avond op het podium, om dit verhaal voor het eerst in deze versie te brengen.

C'EST TA VIE
50 minutes

C'est ta vie is een creatie van Compagnie 3637 voor tieners van 10 tot 14 jaar onder leiding van Sophie Linsmaux en Coralie Vanderlinden. Het stuk buigt zich over gevoelige thema’s zoals aanrakingen, relaties en ontluikende seksualiteit. De voorstelling ontstond vanuit het gelijknamige boek van Thierry Lenain, een kinderencyclopedie over vriendschap, liefde en seks.

HURLER SOUS LA LUNE
80 minutes

In dit nieuwe project blaast Mathias Varenne de populaire tradities van het verhalen vertellen nieuw leven in.
Geen nationale verhalen, geen historische verhalen met een grote ‘H’, maar verhalen die trots een kleine ‘v’ dragen.
Met deze veelzijdige creatie waarin zowel tekst als video, geluid en zang aan bod komen, roept Hurler sous la lune heel hard van de daken dat onze wereld die zo opgesloten zit in zijn pragmatische kronkels dringend nood heeft aan nieuwe verhalen, nieuwe beelden, nieuwe helden en nieuwe dromen.
Hurler sous la lune wil onze geschiedenis ‘herschrijven’, ‘hervertellen’, ‘herbekijken’, ‘herbezingen’ om deze zo te transformeren. Varenne wil het publiek de mogelijkheden tonen die pas zichtbaar worden als we door de werkelijkheid heen kijken.

LE LABYRINTHE DES MIGRATIONS
70 minutes

‘Le Labyrinthe des Migrations’, geschreven en geregisseerd door Jamal Youssfi, artistiek directeur van de Compagnie des Nouveaux Disparus, reflecteert over interculturaliteit in relatie tot de huidige uitdagingen die migratie met zich meebrengt. 

LE CHEVALIER D’EON
90 minutes

Van alle grote travestieten uit de geschiedenis is Charles Geneviève Louis Auguste André Timothée d’Eon de Beaumont, oftewel Le chevalier d’Eon, zeker een van de meest mysterieuze en controversiële figuren aller tijden. Zijn seksuele ambiguïteit sprak zijn hele leven lang tot de verbeelding. De Beaumont werd geboren in Tonnerre in 1728 waar hij ook zijn studies startte. Later zette hij deze verder in Parijs. Nadat hij afstudeerde in burgerlijk en canoniek recht begon hij op 22 augustus 1748 als advocaat bij het parlement van Parijs. Hij was een man met verfijnde gelaatstrekken, een uitstekende ruiter en zwaardvechter. Daarnaast was hij ook de auteur van het uitzonderlijke ‘Considérations Historiques et Politiques’, wat hem deed opvallen bij de entourage van koning Lodewijk XV.

Le Grand Dérèglement
Couleur  -  104 minutes

Sinds het begin van het ‘industriële tijdperk’ heeft de mens een enorme intelligentie binnen handbereik. Maar met die vooruitgang gaat ook een enorm milieuprobleem gepaard. Enorm en onomkeerbaar.

De impact van de mens op de natuur is zo immens dat het een geologische kracht is geworden. Voor de aarde breekt nu een nieuwe periode aan: het Antropoceen, het tijdperk van de mens.

Wat is dit kunnen gebeuren? Hoe zijn we hier terechtgekomen?

‘Le grand dérèglement’ schetst een fresco over de exploitatie van fossiele brandstoffen, de ontwikkeling van de chemie, kernenergie, oorlogen en imperialisme, massaproductie en massaconsumptie, industrieel gelobby en de politieke keuzes die onze geschiedenis hebben getekend.

OPENING NIGHT
90 minutes

‘Opening Night’ is vooral bekend als John Cassavetes’ film uit 1977 met Gena Rowlands. Weinigen weten echter dat het verhaal over wat er zich afspeelt achter de coulissen van de theaterwereld al eerder op Broadway stond in een stuk van John Cromwell in de jaren ’60. Nog minder is geweten dat dit laatste stuk dan weer geïnspireerd was op ‘De meeuw’ van Tsjechov. Gefascineerd door de ontelbare perspectieven die de interactie tussen toneel en beeldscherm biedt, nodigt Cyril Teste ons uit achter de schermen van de creatie. Bij haar grote terugkeer naar het theater slaagt Isabelle Adjani erin de grenzen tussen actrice en vrouw, tussen acteerwerk en werkelijkheid te doen vervagen. ‘Opening Night’ is een soort zelfportret van een actrice die droomt over haar vorige rollen.

Les oeuvres que nous soutenons

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

de Caroline Strubbe
mastemah.jpg

MASTEMAH

de Didier Daarwin
titina_1.png

TITINA

de Kajsa Naess
logo_inverse

Chargement...