Belgique

LE DÎNER
105 minutes

Een adaptatie van de roman ‘Het Diner’ van Herman Koch door Jean-Michel Frère. Tijdens een etentje in een chic restaurant ontstaat er een vlammende ruzie tussen Paul en Claire aan de ene kant van de tafel en Serge en Babette aan de andere. De twee mannen zijn broers. Een van hen is een vooraanstaand politicus. De spanning is te snijden, de verwijten vliegen over de netjes gedekte tafel. Tussen hoofdgerecht en dessert wordt een onthulling op tafel gelegd die hun vriendschap zwaar op de proef stelt en het ergste in elk van hen naar bovenhaalt. Terwijl de twee koppels wanhopig proberen om de situatie achter gesloten deuren te regelen, worden alle etiquette en welgemanierdheid al snel overboord gegooid.

SCIENCE-FICTIONS
120 minutes

Hoe zal onze wereld er over 10, 20 of 100 jaar uitzien? Zal de bevolking blijven groeien? Zullen we nieuwe buitenaardse territoria ontdekken en nog meer innovatieve technologie uitvinden? Of staat er ons een tijd van schaarste en natuurrampen te wachten? Welk toekomstbeeld verkies jij? Een rampscenario à la Mad Max of een machtig Star Wars-epos? ‘Science-fictions’ verzint fictieve toekomstscenario’s en onderzoekt zo onze relatie tot de toekomst.

AVEZ-VOUS INTÉGRÉ LE PRINCIPE DE RÉUSSITE?
90 minutes

Na de visuele theaterstukken ‘Petites histoires très courtes, très tristes et très cruelles’, ‘Déviations’, ‘Fragile’, ‘Irregular’, ‘Silence’, ‘Skin’ en ‘Love is in the air’, waarin bijna niet werd gesproken, brengt Isabelle Darras nu een stuk waarbij de tekst en de auteur een even grote rol krijgen toebedeeld als de beelden en de poppen.

VIOLENCES
60 minutes

‘We hebben nog nooit zoveel geweld gezien.’ Het wordt uitvoerig gefilmd, gefotografeerd, ingelijst, verspreid, opgestapeld en becommentarieerd, het wordt vanuit elke hoek belicht en toch zien we het niet meer, of toch niet echt. ‘Geweld is overal. Maar het geweld dat we uitlokken en ontkennen, dat we verlangen en verwerpen, is nergens te zien’, merkt Léa Drouet op. Geïnspireerd door recente sociale onrust (de rellen van 2005, comité Adama, de gele hesjes, de strijd voor de bevrijding van het Koerdische volk in Rojava, enz.) probeert de artieste, samen met filosoof en theatermaker Camille Louis, te achterhalen wat er achter de beelden van geweld schuilt. ‘Violences’ is een toneelstuk geschreven, gespeeld en geregisseerd door Léa Drouet, onder de muzikale begeleiding van Erg.

ALBERTA TONNERRE
60 minutes

Op scène zien we een bos, enkele poppen en een broer en zus die vertellen over hun band met hun groottante Alberta. Hoe ze gehecht zijn aan haar, hoe zij hen heeft voorbereid op haar dood. ‘Alberta Tonnerre’ is een ode aan de Liefde met een hoofdletter ‘L’. Als Alberta voorbijkwam, daverde de grond. De bomen van het bos versplinterden om haar heen. Ze stond op goede voet met de bliksem. Later bereidde Alberta zich voor op de Grote Reis. Ze werd vredig kleiner tot ze verdween. Voorgoed weg. Dit is een verhaal over een overgang, over een verdwijning, over de leegte die plaatsmaakt voor herinneringen en leven.

LUCRECE BORGIA
120 minutes

Ongevoelig voor de haat van heel Italië, paradeert Lucrezia Borgia rond op het Carnaval van Venetië. Niets lijkt deze machtige vrouw, badend in haar eigen wereld vol overspel, incest en misdaad te deren. Toch trilt ze van angst. Voor Gennaro, een jonge kapitein die ze in de menigte meent te ontwaren... Gennaro heeft een hekel aan de Borgias en beledigt hun wapenschild. Gennaro weet niet dat hij eigenlijk Lucrezia’s zoon is, geboren uit een incestueuze liefdesrelatie met haar eigen broer. Lucrezia is een monster, maar ook een vrouw en een moeder. Hoe kan ze Gennaro beschermen tegen de woede van een echtgenoot die denkt dat haar kind eigenlijk haar minnaar is?

ZIYARA
Couleur  -  90 minutes

Een documentairemaakster reist door Marokko, in de voetsporen van de ooit grote Joodse gemeenschap die ondertussen bijna onbestaande is. Ze wil zelf zien en filmen wat er nog over is van dit lang vervlogen tijdperk. Ze brengt de landschappen, woorden, herinneringen en fantasie van de huidige Marokkaanse inwoners in beeld – waarvan de jongste generatie de Joodse gemeenschap in hun land nooit heeft gekend.

MUSUNGU
90 minutes

Tijdens de verhuis van mijn moeder ontdekte ik in de kelder twaalf 8 mm- en super 8-filmrollen, opgenomen tussen 1963 en 1975. Een schat verborgen in de stille duisternis, diep in de onderbuik van het huis, en allang gescheiden van de projector die hen het leven gaf. Ik besluit de films te digitaliseren en ontdek verbleekte beelden van Afrika. Bujumbura. Een Boeing die op een ontiegelijk klein baantje landt. Het begin van het leven. De filmrollen inspireerden dit project, ze zijn de rode draad van de voorstelling. Deze geweldige collectie beelden (4.30 u. om te bekijken, sorteren en bewerken) gaat op het podium in dialoog met tekst. Luister naar de stemmen, intiem en universeel, naar mijn eigen stemmen en die van mensen om me heen. Een wandeling door de geschiedenis.

RONDE DE NUIT
Couleur  -  11 minutes

Een feest, een vlaag van jaloezie, een gevecht… Christina stormt ziedend weg met haar licht zwalpende man Georges in haar kielzog. Al ruziënd eindigen ze met hun auto tegen een boom. Wanneer Georges weer bij bewustzijn komt, ziet hij Christina niet meer naast hem zitten. Volledig overstuur en vol wroeging haast hij zich terug naar het feest om hulp te zoeken. Maar daar wordt zijn nachtmerrie alleen maar groter. Hij ziet zijn vrouw, levend en wel, vrolijk praten met een man met een vogelkop. Zijn angsten en waanideeën nemen de overhand. Georges zal zijn demonen onder ogen moeten zien en durven afdalen tot in de diepste krochten van de hel om zijn geliefde te redden...

JOJO A DISPARU
60 minutes

Joseph, Jojo voor de vrienden, is een heel gewone jongen die plots verdwijnt.
De zoektocht naar Jojo leidt ons langs heel wat menselijke ambivalenties. Langs paden waar de obsessie met succes ons op een dwaalspoor brengt. Door het kind bewust in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen, als een bal bij een voetbalwedstrijd, willen we enerzijds de verantwoordelijkheid benadrukken van mogelijk betrokkenen volwassenen én van de kinderen.
Op een ochtend, of was het een avond, verdwijnt Jojo. Zo start een onderzoek dat stap voor stap analyseert hoe die drang naar succes tegen elke prijs een impact heeft op de opvoeding van een kind.

titina_1.png

TITINA

de Kajsa Naess
the_island.png

THE ISLAND

de Anca Damian
harvest.png

HARVEST

de Ely Dagher
mini_ver.png

MINI-VER

de Ariane Buhbinder
logo_inverse

Chargement...