Belgique

JIM MORRISON, THE END
Couleur  -  52 minutes

Vijftig jaar geleden werd in Parijs, in de nacht van 2 op 3 juli 1971, het lichaam van Jim Morrison, een van de meest unieke rockiconen, levenloos aangetroffen in de badkuip van een appartement waar hij woonde met zijn Amerikaanse partner Pamela Courson. Slechts een handvol vrienden wisten van zijn overlijden, maar een paar dagen later werd het nieuws openbaar gemaakt. En met een goede reden. De politie onderzocht niet het overlijden van de zeventwintigjarige frontman van de Doors, maar van een zekere ‘Douglas James Morrison’. Bovendien wist de Franse tak van zijn platenmaatschappij niet dat de artiest in Parijs verbleef.

LES HUITRES
Couleur  -  25 minutes

Voor een vrijgezellenfeest ziet de 30-jarige Charlotte lang vervlogen vrienden terug. Naast de vreugde van het weerzien, komen er ook argwaan en onuitgesproken zaken naar boven. Charlotte heeft een pijnlijk geheim dat ze aan niemand vertelt. Tijdens de maaltijd gaat het openen van de oesters even moeizaam als de gesprekken. Maar als de schelpen breken en de handen wondjes vertonen, komt de waarheid boven water.

DANS LA NUIT
100 minutes

Het geheugen is een bouwer van het eeuwige – jeugdigheid is een explosie, een verticaal verzet tegen stof. Deze twee a priori tegengestelde stromingen, het geheugen en de jeugdigheid, zijn de twee bouwstenen van deze voorstelling. Ik wil ‘Drums in the night’ herwerken om onze kwetsbaarheid in vraag te stellen – om aan te tonen waarom dit vandaag synoniem staat met kracht en vurigheid. ‘Drums in the night’ of ‘Tambours dans la nuit’ wordt ‘Dans la nuit’, een esthetische, grafische en lichamelijke metamorfose waarbij ons vermogen om onszelf te verdedigen zichtbaar wordt in de duisternis. In deze herwerking en door de nadruk te leggen op de individuele en gezamenlijke verdedigingsmechanismen, willen we de toeschouwer weer centraal stellen in het theater en hem actief betrekken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, A UNE LETTRE PRÈS
40 minutes

Norman komt niet uit Normandië, maar is wel een heel normaal jongetje dat graag kleedjes draagt. Op weg naar school draait hij in het rond, hoe meer het kleedje vliegt, hoe leuker. Hoe meer het de lucht in gaat, hoe fijner. Iedereen weet dat je dan bijna vliegt. Vandaag besluit zijn papa om Norman te vergezellen naar school … ook in een kleedje. Hij kan niet meer tegen de gemene blikken.

NORMAN, C'EST COMME NORMAL, À UNE LETTRE PRÈS is een kortverhaal geïnspireerd op waargebeurde feiten. Op een dag beslist een vader om zijn zoon in een jurk naar school te brengen uit solidariteit. Via deze anekdote gaat het stuk ook in op dé norm, het aanvaarden van verschillen en de culturele codes die verbonden zijn aan jongens en meisjes.

INTERIEUR
75 minutes

Een oude man en een vreemdeling staan aan de rand van een tuin. Door de ramen van het huis zien ze een vader, een moeder, twee dochters en een slapend kind. De twee mannen hebben tragisch nieuws te vertellen: het lichaam van een van de meisjes van deze familie werd ontdekt in de rivier. Hoe vertel je zoiets? Hoe introduceer je de dood in het vreedzame leven van dit gezin? Terwijl de dodenstoet steeds dichter komt, dwingt de oude man zichzelf om aan te kloppen en de familie te vertellen over het overlijden van een van hen.

MADEMOISELLE AGNES
90 minutes

‘Ik ben artiesten spuugzat. Die parasieten die leven op beurzen, die hun nietszeggende onderlinge avontuurtjes opblazen tot grote drama’s.’
Agnès windt er geen doekjes om. Ze heeft het hart op de tong én op het web. Op haar invloedrijke culturele blog vertelt ze zonder aarzelen ‘de waarheid’ over anderen, inclusief haar zoon de muzikant.
Niemand blijft gespaard, zelfs de weinige vrienden die ze nog heeft moeten eraan geloven. Agnès onthult maar al te graag hun leugens en hypocrisie.
Maar Agnès heeft een zwakke plek: de liefde. Haar hart ligt bij een kunstenaar die veel te jong is, die op haar kap leeft, die iets te graag wauwelt over conceptuele kunst en die ze veel te veel vergeeft.

PARTIE DE CAMPAGNE
60 minutes

Gargamelle en Grandgousier zijn reuzen – zij is koningin, hij is koning. Op een mooie zonnige dag maken ze een wandeling, ontvangen ze een speciale gast en picknicken en rusten ze in de schaduw voordat ze naar de carnavalsoptocht gaan. Zij zijn ongelooflijk gulzig en hebben luieren tot een kunst verheven. Hun onderdanen zijn zo klein dat je ze nauwelijks ziet, en toch zijn ze met velen. Ze zweten en klagen over hun heersers. Het gemopper groeit, maar carnaval kan de woede en zorgen even doen vergeten. Maar er is een zondvloed op komst, de aarde beeft en het water stijgt overal om hen heen ... Dit toneelstuk is een reflectie over macht, waarbij het alledaagse en het poëtische door elkaar lopen. Het verhaal is ergens vaag gesitueerd tussen de Renaissance en vandaag.

LE PARADOXE DE BILLY
90 minutes

‘Le paradoxe de Billy’ is een mysterieuze theaterthriller over een inspecteur die het bizarre overlijden van een koppel onderzoekt.

PETITES
Couleur  -  70 minutes

‘Petites’ brengt het verhaal rond de zaak Dutroux, verteld door de generatie die toen kind was en veel te vroeg werd blootgesteld aan de gruwelen van de wereld. Hun herinnering zijn vervormd door de tijd, door de berichtgeving in de media en door hun kinderblik. Beetje bij beetje schetsen hun getuigenissen een intieme versie van het verhaal. Een stukje uit ons collectief geheugen.

UN DIVAN SUR LA COLLINE
Couleur  -  75 minutes

De stad Battir wil de lokale jeugd een toekomst bieden via het toerisme. Ala' en Ibrahem dromen van studeren in het buitenland en Bara'a wil een master gaan volgen in Duitsland. In een verhaal over solidariteit en persoonlijke ambities tonen de drie de complexiteit van een leven onder bezetting en de schoonheid van hun zoektocht naar meer.

Les oeuvres que nous soutenons

silent_treatment.png

THE SILENT TREATMENT

de Caroline Strubbe
mastemah.jpg

MASTEMAH

de Didier Daarwin
titina_1.png

TITINA

de Kajsa Naess
logo_inverse

Chargement...